Wordt mobiliteit weer betaalbaar richting einde van 2022?
Datum: 11-08-2022
De voorzichtige vooruitzichten zien er positief uit, er lijkt een einde aan het chiptekort en de brandstofprijzen staan niet langer op recordhoogte. Wordt mobiliteit daardoor beter betaalbaar in de laatste maanden van 2022?
Nieuwe auto’s
Ten aanzien van de leveringsachterstanden lijkt het ergste voorbij te zijn. De importeurs beginnen met het inhalen van de (aanzienlijke) achterstanden. Deze achterstanden in combinatie met de wereldwijde inflatie en personeelstekorten, zorgen ervoor dat wij hogere prijzen voor nieuwe auto’s voorzien.
Gebruikte auto’s
Het tekort aan nieuwe auto’s heeft uiteraard ook effect op de gebruikte auto’s. De vraag neemt toe en het aanbod af. Hierdoor zien we de prijzen van gebruikte auto’s zeker voorlopig nog niet dalen.
Brandstof
De brandstofprijzen zijn niet meer zo extreem als een paar maanden geleden, nadelig effect is dat we nu een prijs van € 2,22 ‘minder hoog’ vinden. Helaas werken de meest werkgevers nog met een kilometervergoeding van € 0,19, die op het kostenniveau van 2006 is gebaseerd. De zeer bescheiden verhoging naar € 0,21 wordt pas in januari wettelijk ingevoerd.
Elektrisch rijden
De hogere aanschafwaarde van elektrische auto’s wordt met een lagere bijtelling deels gecompenseerd, maar de energiekosten zijn ook explosief gestegen. Spekkopers lijken de elektrische rijders mét zonnepanelen, zij rijden bijna gratis. Helaas is de wachttijd voor zonnepanelen inmiddels ook opgelopen tot circa zes maanden. Het blijvend stimuleren van elektrisch rijden lijkt niet eerder dan in het voorjaar van 2023 op de agenda van het kabinet te staan. Per 1 januari 2023 ga je opnieuw meer bijtelling betalen voor nieuwe elektrische auto’s.
Jan van Delft, voorzitter van VZR, stelt: “Het ziet er niet naar uit dat mobiliteit beter betaalbaar wordt richting einde van het jaar. VZR ziet dat werknemers de hoogste prijs betalen voor hun mobiliteit. Bijtelling wordt hoger door prijsverhogingen van auto’s en de kilometervergoeding is verre van realistisch. We roepen werkgevers dan ook op om de kilometervergoeding direct te verhogen en de inflatiecorrectie mee te nemen in de vaststelling van de lonen en salarissen. Ook roepen wij het kabinet op in de fiscale sfeer de mobiliteit van de werkende Nederlander te stimuleren, dit in het belang van de BV Nederland en het voorkomen van een recessie”.
Geplaatst op: 11-08-2022 14:06