Verduurzaming zakelijke kilometers
In Nederland zoeken we voor onze mobiliteit de balans tussen duurzaamheid, bereikbaarheid en een eerlijk fiscaal systeem. VZR ziet drie elementen waar we met een strategische aanpak voldoen aan alle wensen en eisen van het regeerakkoord én een enorm effect hebben op de realisatie van deze doelen.Integrale aanpak
Werkgerelateerde kilometers zijn veruit de meest gereden kilometers in Nederland. Deze kilometers kunnen niet los gezien worden van de keuze die berijders maken voor hun privékilometers. Het één hangt nauw samen met het ander. VZR heeft daarom een voorstel in drie samenhangende delen gemaakt, een krachtig alternatief voor betalen naar gebruik:
- Variabele bijtelling voor privékilometers
- Verhoging van de onbelaste kilometervergoeding
- Mobiliteitsbudgetten 22% fiscaal belasten
1. Variabele Bijtelling privékilometers
VZR voerde in 2021 een pilot uit met een positieve uitkomst. Berijders bleken in staat om 15% minder privékilometers te maken. Deze 15% komt neer op een afname van 1,2 miljard kilometers en 107 miljoen CO2. Bijtellen op basis van het aantal gereden privékilometers is eerlijker voor berijders en kent een groot draagvlak.
2. Verhoging onbelaste reiskostenvergoeding
VZR lobbyt al meer dan 12 jaar voor de verhoging van de onbelaste kilometervergoeding. Het is nog steeds onverteerbaar dat werknemers in de praktijk moeten bijleggen op de door hen gereden zakelijke kilometers. Zakelijk gemaakte kosten moeten onbelast vergoed kunnen worden, dat is waar VZR voor pleit.
Ondanks dat wij blij zijn met een kleine verhoging van 21 naar 23 cent onbelast per kilometer per 1 januari 2024, is dit nog lang niet genoeg om de daadwerkelijke kosten te dekken. Deze komen inmiddels uit op minimaal €0,36 zo heeft VZR berekend, zie ook hier: VZR stelt norm vast voor kilometervergoeding 2025
Uit de normbedragen die VZR jaarlijks publiceert blijkt dat deze 23 cent onbelaste kilometervergoeding nauwelijks de variabele kosten dekt van een gemiddelde auto. Dit terwijl de kosten per kilometer naar verwachting volgend jaar weer hoger uit zullen vallen. Kortom, de verhoging is nog niet genoeg.
Een reële onbelaste kilometervergoeding is essentieel om zakelijke rijders te ondersteunen bij het vervullen van hun professionele verplichtingen. Het is niet te verteren dat een substantieel deel van de zakelijk gemaakte autokosten tegen het IB-tarief belast wordt, terwijl de werknemer die dit betaalt al belast is over het loon waarmee hij dit verdiend heeft. Je betaalt dus dubbel belasting en dat is onredelijk.
3. Mobiliteitsbudgetten 22% belasten
Zowel werkgevers als werknemers staan open om met mobiliteitsbudgetten te gaan werken. In de praktijk blijkt dat een mobiliteitsbudget geen acceptabel alternatief is voor een leaseauto. Over een mobiliteitsbudget wordt meestal de inkomstenbelasting (In 2025 is dat: 35,82% 37,48% of 49,50%) ingehouden. VZR vindt het realistischer om over een mobiliteitsbudget maximaal 22% belasting te heffen. Daarbij krijgen alle typen mobiliteit een duidelijke belasting van 22% en wordt een duurzame keuze van de berijder verder gestimuleerd.
Drietrapsraket
De combinatie van verhoging van de onbelaste reiskostenvergoeding, invoering van variabele bijtelling én de invoering van mobiliteitsbelasting van 22% op mobiliteitsbudgetten werkt als een drietrapsraket. Met deze aanpak worden álle zakelijke kilometers meegenomen. Heeft vervolgens een grote impact op keuzes van bedrijven en berijders, stimuleert de bereikbaarheid, helpt tegen files en heeft een positief CO2-effect. Tot slot wordt de vrije keuze voor mobiliteit voor werknemers aangemoedigd en kan het rekenen op een groot draagvlak.
VZR lobbyt in Den Haag voor bovenstaande zaken en kunnen jouw steun hierbij goed gebruiken. Word daarom lid zodat we samen een sterke stem richting Den Haag hebben. Meld je hier aan.