Verkeersboetes voor zakelijke rijders: wat mag, wat moet, wat loont?
Je herkent het misschien: je rijdt een drukke stad binnen, wordt nét gebeld door een klant en je mist ongemerkt het bord dat een tijdelijke snelheidsverlaging aangeeft. En dan – flits. Weer een boete.Voor jou als zakelijke rijder is dat heel frustrerend. Niet alleen om de kosten, maar ook om de onduidelijkheid: wie betaalt wat? En hoe kun je bezwaar maken als je het er niet mee eens bent?
Op deze pagina geven we helderheid over verkeersboetes voor zakelijke rijders. Wat zijn je rechten en plichten, hoe werkt bezwaar maken en wat kun je doen als je onterecht op de bon bent geslingerd?
Wat is er geregeld in jouw autoregeling?
Voor leaserijders is de autoregeling van de werkgever het startpunt. Hierin staat wie verantwoordelijk is voor verkeersboetes. Vaak geldt: wie rijdt, die betaalt. Toch zijn er werkgevers die onder voorwaarden bepaalde boetes vergoeden, bijvoorbeeld tijdens zakelijke ritten.
Benieuwd hoe jouw regeling zich verhoudt tot anderen? Bekijk dan de benchmark autoregeling van werkgevers.
Bij boetes tijdens werktijd is het afhankelijk van wat er in jouw autoregeling staat. Een werkgever is niet verplicht om deze te vergoeden. Tegelijk is het verdedigbaar dat een boete onder werktijd in bepaalde gevallen wél door de werkgever wordt vergoed. Van werknemers wordt immers verwacht dat ze efficiënt en doelgericht onderweg zijn — en soms leidt dat tot een onvermijdelijke boete. Veel werkgevers kiezen daarom voor een coulanceregeling: bijvoorbeeld één of twee vergoede boetes per jaar. Daarna zijn de kosten voor eigen rekening.
Mag een werkgever boetes vergoeden?
Ja, een werkgever mag verkeersboetes vergoeden, maar dat is geen verplichting. Als hij het wél doet, wordt de vergoeding fiscaal gezien als belast loon en heeft dit geen invloed op je bijtelling. De werkgever betaalt er loonbelasting over, tenzij het onder de vrije ruimte van de werkkostenregeling valt — maar dat gebeurt zelden bij boetes, omdat die expliciet zijn uitgesloten van de gerichte vrijstellingen (bron: Belastingdienst, Handboek Loonheffingen).
Als jij de boete zelf betaalt, bijvoorbeeld omdat je werkgever dat verplicht stelt in de autoregeling, dan is dat géén eigen bijdrage in fiscale zin die je mag aftrekken van je bijtelling.
De Belastingdienst staat uitsluitend aftrek toe voor eigen bijdragen die samenhangen met privégebruik van de auto, zoals eigen bijdragen voor privéritten, upgrades, tankpasgebruik of bijbetaling voor accessoires.
Een boete geldt als persoonlijke sanctie, niet als tegenprestatie voor het gebruik van de auto. Daarom kun je deze niet als eigen bijdrage opvoeren om je bijtelling te verlagen — ook al betaal je hem zelf.
Meer weten over wat wél telt als eigen bijdrage? Lees dan onze uitleg over de eigen bijdrage en bijtelling.
Wat kost een boete?
Boetes kunnen flink oplopen. Een snelheidsovertreding binnen de bebouwde kom kost al snel € 30 tot € 200. Een roodlichtboete zit rond de € 250.
Voor een actueel overzicht van boetebedragen voor snelheidsovertredingen verwijzen we je naar het Openbaar ministerie of voor het opvragen van een foto of bezwaar te maken het CJIB.
Hoeveel boetes krijg jij eigenlijk?
Gemiddeld ontvangt een zakelijke rijder 2 tot 4 boetes per jaar. Meestal gaat het om snelheidsovertredingen, foutparkeren of gebruik van een telefoon achter het stuur. De kosten kunnen oplopen tot honderden euro’s per jaar — en dat is exclusief tijd en frustratie.
Soorten boetes: Wet Mulder vs. strafrecht
De meeste boetes vallen onder de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (kortweg: Wet Mulder). Denk aan snelheid, rood licht of parkeren.
Zwaardere overtredingen, zoals rijden onder invloed of gevaarlijk rijgedrag, vallen onder het strafrecht en worden behandeld door het CJIB in samenwerking met het Openbaar Ministerie.
Bezwaar maken, zelf doen of uitbesteden?
Niet elke boete is terecht. En ook al is het bedrag misschien niet hoog, het kan tóch de moeite waard zijn om bezwaar te maken. Je kunt dit zelf doen. Op de website van het CJIB vind je instructies voor het opvragen van een boetefoto of het indienen van bezwaar. Reken wel op een lange doorlooptijd: in sommige gevallen duurt het tot twee jaar voordat je uitslag hebt.
Wil je zelf geen tijd of energie steken in het bezwaarproces? Dan kun je een gespecialiseerd bureau inschakelen, bijvoorbeeld een no-cure-no-pay partij zoals Skandala.nl. Zij werken volledig digitaal en nemen je alles uit handen. De gemiddelde slagingskans is ongeveer 25%.
VZR adviseert dit: VZR heeft geen samenwerkingsafspraken met deze bureau's. Maar we hebben wel eens contact gehad met Skandala (www.skandala.nl) en hier zijn berijders tevreden over. Ons advies is dus om het gewoon te proberen, niet geschoten is altijd mis.
Tot slot
Een boete krijgen is nooit leuk, zeker niet als je dacht niets verkeerd te doen. Gelukkig heb je als zakelijke rijder wél opties.
Check wat er in je autoregeling staat, bepaal of bezwaar zinvol is en weet: je staat er niet alleen voor. VZR helpt je graag op weg.
Samengevat:
• Bekijk wat je autoregeling zegt over boetes tijdens werk en privégebruik.
• Betaal je zelf? Dan kun je dit meestal niet aftrekken als eigen bijdrage.
• Overweeg bezwaar te maken, eventueel met hulp van een gespecialiseerd bureau.