Mobiliteitsbudget

Mobiliteitsbudget
Steeds meer medewerkers krijgen, al dan niet optioneel, de keuze voor een mobiliteitsbudget in plaats van een leaseauto of auto van de zaak. Wat houdt een mobiliteitsbudget precies in en waar moet je als zakelijke rijder op letten? We zetten het voor je op een rij.

Bruto & netto
Een mobiliteitsbudget is een bedrag dat ter beschikking wordt gesteld voor het zelf inkopen van mobiliteit. Vaak zit dit verpakt in een mooi aanbod met een mobiliteitspas en allerlei constructies. Echter, uiteindelijk is het ook vaak een brutobedrag dat direct met het salaris wordt verrekend of uitgekeerd. Hierover wordt dus inkomstenbelasting betaald. Aan de andere kant betaal je normaal gesproken geen bijtelling. Wat er eventueel overblijft mag je houden, als dat het geval is natuurlijk. Een goede bruto/netto berekening is belangrijk om je persoonlijke situatie helder te krijgen.

Voor iedereen positief?
Een mobiliteitsbudget is voor sommige medewerkers positief en voor andere weer niet. Dit hangt van een aantal factoren af. Welke mobiliteit ga je inkopen? Heb je nu een lage bijtelling omdat je een EV rijdt? Een mobiliteitsbudget is in de kern positief, want het geeft vrijheid. Je bent zelf in controle over je mobiliteit en je budget.

De kosten van een leaseauto voor de werkgever zijn over het algemeen lager dan de mobiliteitskosten voor gelijkwaardig vervoer. Het eenzijdig overzetten van een leaseauto naar een mobiliteitsbudget is juridisch niet toegestaan als de werknemer hier aantoonbaar op achteruitgaat. Immers, de auto van de zaak die je ook in privé mag gebruiken is een secundaire arbeidsvoorwaarde en daar mag niet zomaar aan getornd worden. 

Voordelen
  • Jij bepaalt de manier waarop je de mobiliteit invult: fiets, auto of OV
  • Jij bepaalt hoe je met het budget omgaat, dat kan een financieel voordeel opleveren
  • Je kiest het vervoer dat past bij jouw situatie en niet langer wat je werkgever passend vindt
  • Geen meeneemverplichting of afkoopsom meer
  • Je betaalt niet langer bijtelling en geen eigen bijdrage
Nadelen
  • De werkgever kan nog steeds eisen stellen aan de representativiteit van het vervoer
  • Alle risico’s zijn voor jou, denk aan verzekering, total loss
  • Het organiseren van je zakelijke mobiliteit ligt volledig bij jou en niet langer bij de werkgever
  • Kies je voor Private Lease, dan krijg je een BKR-registratie, dat heeft invloed op je hypotheek
  • Een leaseauto is meestal luxer en duurder dan je eigen auto of een private leaseauto
VZR kan werkgevers adviseren over de voor- en nadelen van mobiliteitsbudgetten. Dit doen wij binnen het mobiliteitsabonnement.

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen