VZR stelt norm voor kilometervergoeding 2024
Wanneer je als werknemer geen leaseauto tot je beschikking hebt maar wel zakelijke kilometers maakt met je privéauto, dan krijg je hiervoor een vergoeding. Meestal wordt de € 0,23 onbelaste kilometervergoeding gebruikt als maatstaf voor deze vergoeding, deze onbelaste kilometervergoeding van € 0,23 dekt vrijwel nooit de feitelijke autokosten, niet eens de variabele kosten, laat staan de volledige kosten inclusief de afschrijving. VZR heeft samen met enkele mobiliteitsdeskundigen een norm bepaald. Zowel je werkgever als jij hebben daarmee een referentiepunt waarop je kunt terugvallen en aan refereren. VZR zal deze norm ieder jaar opnieuw berekenen en aanpassen als dat nodig is. De norm is gebaseerd op de meest gebruikte auto’s in drie categorieën.
Meld u aan om alles te zien!
Aanmelden is gratis en is in minder dan twee minuten geregeld.U krijgt toegang tot interessante en bruikbare informatie over bijtelling, mobiliteitsbudgetten, private lease en rekentools.
Ook ontvangt u onze nieuwsbrief, zodat u altijd op de hoogte blijft.
Om deze pagina te kunnen zien heeft u minimaal een Gratis lidmaatschap nodig.
Klik hier om aan te melden!
Al lid van VZR? Klik hier om in te loggen.
Zakelijke kilometers
Wanneer je als werknemer zakelijke kilometers maakt met je privéauto, dan krijg je hiervoor een vergoeding. De onbelaste kilometervergoeding van € 0,23 wordt vaak gebruikt als maatstaf voor de vergoeding van de autokosten die een werknemer krijgt als deze zijn privéauto zakelijk gebruikt.
De onbelaste kilometervergoeding geeft alleen aan hoeveel er onbelast uitgekeerd kan worden. Je werkgever mag deze vergoeding zelf bepalen. De onbelaste kilometervergoeding van € 0,23 dekt vrijwel nooit de vaste en variabele autokosten.
Variabele kosten of ook vaste kosten?
Als je de auto toch al hebt, dan zou je kunnen zeggen dat alleen de variabele kosten van de auto vergoed moeten worden om deze kosten te dekken. Maar waarschijnlijk hou je er bij het kopen van de auto al rekening mee hoe je deze gaat gebruiken, zakelijk en privé. Bovendien draag je, als eigenaar van de auto, het volledig risico van het gebruik van de auto en daarmee ook de kosten voor de verzekering, het onderhoud en de afschrijvingen. Het is daarom niet meer dan reëel dat ook hiervoor een bijdrage wordt opgenomen in de vergoeding die door de werkgever wordt bepaald.
VZR werkt naast de variabele kilometerkosten met een beschikbaarheidsvergoeding. Deze vergoeding is een bedrag per kilometer voor het beschikbaar hebben van de auto. Deze toeslag bedraagt 50% van het vaste gedeelte van de kilometerkostprijs.
Waarom een normstelling?
VZR heeft samen met enkele mobiliteitsdeskundigen een norm bepaald. Zowel je werkgever als jij hebben daarmee een norm waarop je kunt terugvallen en aan kan refereren. VZR zal deze norm ieder jaar opnieuw berekenen en aanpassen als dat nodig is. De norm is gebaseerd op de meest gebruikte auto’s in drie categorieën.
Norm
VZR adviseert werkgevers om minimaal het gewogen gemiddelde tussen de variabele kosten en de vaste plus de variabele kosten te gebruiken als kilometervergoeding. Dit geeft de volgende normering:
2024 | |||
Cataloguswaarde | Kilometer kosten Variabel |
Kilometer kosten Vast |
Normbedrag VZR |
Exclusief Afschrijving | Inclusief Afschrijving | Inclusief beschikbaarheidsvergoeding 50% | |
Tot € 20.000,- | € 0,18 | € 0,34 | € 0,26 |
€ 20.000,- tot € 40.000,- | € 0,22 | € 0,49 | € 0,35 |
Boven € 40.000,- | € 0,28 | € 0,71 | € 0,49 |
Objectief
VZR geeft hiermee een helder en objectief kader aan de kilometervergoeding. Hiermee kan je met je werkgever afspraken maken over de vergoeding voor zakelijke kilometers met de privéauto. Wil je meer lezen over de achtergrond en opbouw van de norm? Lees dan verder in onze Position Paper “Normering voor de hoogte van de kilometervergoeding 2024”.
Position paper VZR
Klik hier om ons Position Paper normstelling privékilometervergoeding te downloaden.