Schade en Eigen Risico

Niemand rijdt expres schade. Schade rijden is voor alle betrokkenen erg vervelend. In de meeste gevallen betaalt de berijder net als bij een particuliere verzekering een eigen risico. In bijna alle gevallen is het algemene advies om schades, ook als dit kleine schades zijn, direct en snel te melden.
 
Het doorbelasten van het eigen risico of zelfs het totale schadebedrag vormt een belangrijk punt van discussie tussen werknemer en werkgever.
Hoe hoog is het eigen risico, is dit in balans, is er sprake van een stijgend eigen risico per schadegeval? Is het wel terecht dat er een eigen risico gevraagd wordt onder werktijd? Is het eigen risico alleen van toepassing bij schuldschades? Veel vragen en niet altijd eenduidige antwoorden.
 
In principe wordt de werknemer beschermd door het arbeidsrecht. Bij schades onder werktijd mag geen eigen risico doorbelast worden. Echter, de werkgever respecteert dit in de praktijk vaak niet. Er zit natuurlijk ook een keerzijde aan deze medaille: er zijn berijders die heel vaak schade rijden. Logisch dat in dergelijke gevallen de maat een keer vol is voor de werkgever. De vraag is echter welke sanctie de werkgever in dat geval gebruikt. Het mag niet leiden tot een regeling, die alle andere berijders binnen het bedrijf dupeert. Helaas zijn in de praktijk veel autoregelingen niet redelijk en billijk en zelfs onwettig.
 
Lees in de rechterkolom meer over dit onderwerp.
 

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen