2025, de wijzigingen voor zakelijke rijders
In 2025 verandert het bijtellingstarief voor elektrische auto’s van 16% naar 17% over de eerste €30.000, ook voor benzine- en dieselauto’s blijft de bijtelling hetzelfde.Bijtelling vanaf 1 januari 2025
Voor benzine- en dieselauto’s verandert er niets. Elke auto met meer dan 1 gram CO2 uitstoot krijgt 22% bijtelling. Elektrische auto’s geregistreerd vanaf 1 januari 2025 krijgen een bijtellingsvoordeel van 6%. Voor een elektrische auto in 2025 betaal je dus een bijtelling van 17%.
De grens waar dit voordeel voor geldt is in 2025, net als in 2024, € 30.000,-. Voor elke euro hierboven betaal je 22% bijtelling. Lees hier de bijtellingstarieven tot 2030. Je kunt de bijtelling van je auto berekenen via onze bijtellingscalculator.
Leasefiets
Maak je gebruik van een mobiliteitsbudget? Dan kan het goed zijn dat je een deel hiervan besteed aan een leasefiets. Voor de leasefiets blijft het standaard tarief van 7% bijtelling gelden.
Wegenbelasting EV’s en PHEV’s
Vanaf 2025 betalen ook EV's MRB, maar in dit overgangsjaar betreft het een kwart van het normale tarief aan wegenbelasting. Vanaf 2026 betalen ook berijders van volledig elektrische auto's volledige wegenbelasting.
Plug-In hybride auto’s met een uitstoot onder de 50 gram CO2 per kilometer betalen 75% van de normale motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2026 betalen PHEV’s het normale tarief aan wegenbelasting.
Geen BPM voor EV
Vanaf 2025 geldt voor elektrische auto’s een vast BPM-tarief van € 360.
Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen voor de zakelijke rijder en wordt gratis member van VZR.