2024, de wijzigingen voor zakelijke rijders
In 2024 verandert het bijtellingstarief voor elektrische auto’s niet, ook voor benzine- en dieselauto’s blijft de bijtelling hetzelfde.Bijtelling vanaf 1 januari 2024
Voor benzine- en dieselauto’s verandert er niets. Elke auto met meer dan 1 gram CO2 uitstoot krijgt 22% bijtelling. Elektrische auto’s geregistreerd vanaf 1 januari 2024 krijgt, net als in 2023, een bijtellingsvoordeel van 6%. Voor een elektrische auto in 2024 betaal je dus een bijtelling van 16%.
De grens waar dit voordeel voor geldt is in 2024, net als in 2023, € 30.000,-. Voor elke euro hierboven betaal je 22% bijtelling. Lees hier de bijtellingstarieven tot 2030. Je kunt de bijtelling van je auto berekenen via onze bijtellingscalculator.
Leasefiets
Maak je gebruik van een mobiliteitsbudget? Dan kan het goed zijn dat je een deel hiervan besteed aan een leasefiets. Voor de leasefiets blijft het standaard tarief van 7% bijtelling gelden.
Wegenbelasting EV’s en PHEV’s
Elektrische auto’s hebben in 2024 nog het voordeel dat ze wegenbelastingvrij zijn. Je betaalt dus geen motorrijtuigenbelasting (MRB) voor EV’s. Vanaf 2025 betalen ook EV's MRB, maar in dit overgangsjaar betreft het een kwart van het normale tarief aan wegenbelasting. Vanaf 2026 betalen ook berijders van volledig elektrische auto's volledige wegenbelasting.
Plug-In hybride auto’s met een uitstoot onder de 50 gram CO2 per kilometer betalen tot en met 2024 een halftarief op wegenbelasting. In 2025 wordt dat 75% van de normale MRB. Vanaf 2026 betalen PHEV’s het normale tarief aan wegenbelasting.
Geen BPM voor EV
Over de prijs van een elektrische auto’s wordt dit jaar geen BPM geheven.Dit geldt tot en met 31 december 2024. Vanaf 2025 geldt voor elektrische auto’s een vast BPM-tarief van € 360.
Blijf op de hoogte van alle ontwikkelingen voor de zakelijke rijder en wordt gratis member van VZR.