ADAS convenant
ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) is de verzamelnaam voor de diverse actieve en passieve veiligheidssystemen van een auto. Denk daarbij aan rijbaanondersteuning, adaptive cruise control, maar ook parkeersensoren en de achteruitrijdcamera. Het zijn belangrijke veiligheidssystemen om de bestuurder te helpen en het verkeer veiliger te maken.Het is dus belangrijk om in het kader van veiligheid, maar ook schadepreventie ADAS gecentraliseerd aan te pakken en voldoende aandacht te geven.
VZR ondertekent ADAS-convenant
Op landelijk niveau heeft de ADAS alliantie zich opgeworpen voor een betere voorlichting én meer gebruik van ADAS-systemen. 52 partijen hebben de handen ineen geslagen en het ADAS-convenant ondertekend. VZR heeft deze uiteraard ook ondertekend. Het ADAS convenant heeft voor alle betrokken partijen het doel om te komen tot een verhoging van het gebruik van ADAS met minimaal 20% in drie jaar.
Onderzoek onder zakelijke rijders
In 2017 heeft VZR ook een onderzoek uitgevoerd bij ongeveer 1.500 zakelijke rijders over het gebruik en de kennis van ADAS. Hieruit bleek dat veel veiligheidssystemen niet of niet goed gebruikt worden. Veel berijders zijn ook slecht op de hoogte van de aanwezigheid van diverse systemen.
Onder andere het VZR-ADAS-onderzoek heeft geleidt tot meer aandacht voor ADAS. Het hieruit voortkomende ADAS-convenant heeft diverse punten geformuleerd om te komen tot nóg meer aandacht voor ADAS en de verhoging van het ADAS-gebruik van minimaal 20% in drie jaar. Deze punten zijn:
- Verbeteren van de kennis over ADAS
- Verwachtingen en benamingen van veiligheidssystemen “managen”
- Centrale registratie van ADAS op elk voertuig