Wie betaalt de hogere bijtelling na een ongeluk?
Datum: 01-08-2019
Stel, je rijdt in een (elektrische) zakenauto met een verlaagde bijtelling én deze raakt total loss (door de schuld van iemand anders). Dan is de kans groot dat je nieuwe zakenauto in een hogere bijtellingscategorie valt, dan waar je eerst in reed. Dat betekent dat je te maken krijgt met hogere maandelijkse bijtellingskosten, terwijl iemand anders jouw auto total loss gereden had. Dat is erg vervelend en is dat wel rechtvaardig?
Een rechter kan bepalen of iets rechtvaardig is. Dat is dan ook precies wat een zakelijke rijder gedaan had. Hij stapte naar de rechter met de volgende situatie: Hij had een auto met 0% bijtelling. Deze auto werd total loss verklaard na een aanrijding. Dezelfde auto, maar dan een jaar later had 7% bijtelling, waardoor deze zakelijke rijder maandelijks een hogere netto bijtelling (à € 250,-) moest betalen.
Lees de samenvatting van deze rechtszaak en de uitspraak van de rechter.
Bovenstaande situatie zal vermoedelijk in de toekomst vaker voorkomen én dan vooral met elektrische auto’s. Met als reden, dat vanaf 2017 alleen nog maar elektrische auto’s een bijtellingskorting ontvangen. Deze bijtellingskorting wordt in de komende jaren minder, waardoor je bij een verplichte vervanging van een total loss elektrische auto eigenlijk altijd te maken krijgt met een hogere bijtelling.
Wil je weten hoeveel bijtelling je straks voor een nieuwe auto moet betalen? Bereken hier je bijtelling.
*VZR onderzoek: Wat beweegt de zakelijke rijder?
Geplaatst op: 19-09-2019 14:12