Wat nu als je elektrische auto te laat geleverd wordt
Datum: 13-10-2020
Elektrische auto’s zijn populair onder zakelijke rijders. Dit komt mede door het aanbod van de diverse elektrische auto’s, het milieu-aspect, maar het is ook zeker de bijtelling die een rol speelt bij de keuze voor een elektrische auto.
Voor het bepalen van het bijtellingspercentage dat bij de elektrische auto hoort, is de Datum Eerste Toelating (DET) bepalend. Dat is de datum waarop een auto voor het eerst ergens geregistreerd is. Daaronder valt trouwens ook een eerste registratie in het buitenland. Als de DET in 2020 valt, dan krijgt een elektrische auto het bijtellingspercentage van het jaar 2020. Dat is ook de reden dat elektrische auto’s de laatste jaren een registratiepiek hebben in december. Een elektrische auto die 31 december 2019 tenaamgesteld is, heeft 4% bijtelling. Indien dezelfde elektrische auto 1 januari 2020 tenaamgesteld is, dan krijgt hij 8% bijtelling. Wij vinden dat “bijtellingsdiscriminatie” en hebben hierover ook een rechtszaak aangespannen. Helaas zijn we niet in het gelijk gesteld. Lees hier de argumenten van de Hoge Raad.
Vanwege corona zijn de leveringen van veel elektrische auto’s vertraagd. Hierdoor zijn er nu diverse modellen die niet meer in 2020 geleverd worden, maar in 2021. Dit betekent een verhoging van de bijtelling. De zakelijke rijder merkt deze verhoging de aankomende 60 maanden elke maand in zijn portemonnee.
Kun je een vertraging voorkomen?
Nee. Uiteraard kun je wel op tijd de order doorgeven aan je leasemaatschappij, autodealer, wagenparkbeheerder. Neem hier ook de voorwaarde in op, bijvoorbeeld: vereiste levering 2020. Indien de verkoper de auto niet op tijd kan leveren, heb je het recht om de overeenkomst te ontbinden.
Het vervelende is vaak, dat de verkoper de levering ook niet in de hand heeft en hij het slechte nieuws van de vertraagde levering pas later hoort. Daardoor heb je minder tijd over om een andere geschikte elektrische auto voor het einde van het jaar af te laten leveren. Het wordt dan toch kiezen tussen je tweede keuze óf een aflevering (registratie) in 2021 accepteren. Dit laatste heeft dan wel als consequentie dat je 12% bijtelling gaat betalen voor je elektrische auto.
Compensatie voor de bijtelling?
Naast een verhoging van de bijtelling van 8 naar 12% is de grens waarover je die verlaagde bijtelling betaalt verlaagd. Je betaalt in 2020 8% bijtelling over de eerste € 45.000,-. Voor elke euro meer dan € 45.000,- betaal je het standaard bijtellingstarief van 22%. In 2021 betaal je dus 12% bijtelling en deze geldt ook nog eens over de eerste € 40.000,-.
Voorbeeldberekening
Een elektrische auto van € 50.000,- heeft in 2020 8% bijtelling tot € 45.000,- en voor de laatste € 5.000,- 22% bijtelling. Dat betekent dat je maandelijks netto per maand € 203,- betaalt bij een loonbelastingspercentage van 49,50%.
€ 50.000,- EV in 2020 = € 203,-
Als je dezelfde elektrische auto in 2021 tenaamstelt, dan betaal je 12% bijtelling over de eerste € 40.000,-. Daarna betaal je 22% bijtelling over de resterende € 10.000,-. Dat resulteert in een netto bijtelling van € 302,- per maand.
€ 50.000,- EV in 2021 = € 302,-.
Omdat de bijtelling voor de aankomende 60 maanden bepaald is, betekent dit dat je na 60 maanden € 5.940,- extra aan bijtelling betaald hebt voor een 2021 EV ten opzichte van dezelfde 2020 EV.
Dat is natuurlijk erg vervelend voor jou als berijder, maar de fabrikant wil ook graag tevreden autorijders. Daarom zullen zij altijd proberen deze situatie te voorkomen, maar in het geval van COVID-19 hebben zij te maken met een ‘overmachtssituatie’. Wettelijk gezien mag je de order bij ze annuleren omdat ze te laat leveren, maar enkele automerken kiezen er toch voor om een compensatie aan te bieden om de zakelijke rijder tegemoet te komen. Ford biedt haar Ford Mustang Mach-E klanten namelijk een korting aan van € 3.000,-. Deze prijsverlaging geldt voor de kopers van de Ford Mustang Mach-E én voor degene die destijds een reservering geplaatst hadden. De vergoeding compenseert misschien niet de volledige bijtellingsverhoging, maar iets is beter dan niets.
Geplaatst op: 13-10-2020 13:44