Laadtarieven elektrische auto zijn niet transparant
Datum: 28-02-2020
Nu de opkomst van de elektrische auto serieuze vormen aanneemt, worden er ook steeds meer vragen gesteld over de laadtarieven. We weten inmiddels wel hoe groot een accu is en wat de bijbehorende actieradius ongeveer is. Maar hoeveel kost het nu om de accu op te laden? Wat kost één kWh?
Er is nog veel onduidelijkheid over de laadtarieven bij de, nu 51.000, openbare laadpalen. Middels dit bericht bieden we graag meer duidelijkheid over de laadtarieven bij openbare laadpalen.
Hoe wordt de laadprijs bepaald?
Omdat niet iedereen thuis kan laden, maar omdat je ook onderweg wilt laden hebben de openbare laadpalen hun bestaansrecht. Bij deze laadpalen horen ook laadtarieven. Alleen zijn deze niet overal hetzelfde. Er zijn verschillende prijzen van openbare laadpalen doordat verschillende partijen een rol hebben bij het netwerk aan openbare laadpalen.
De belangrijkste rol is die van de beheerder van de laadpaal. Deze wordt ook wel CPO, Charge Point Operator genoemd. Deze mogen verschillende tarieven hanteren voor hun laadpunten. De tarieven die zij hanteren worden gefactureerd aan eMSP, e-Mobility Service Providers. Zij geven de laadpassen uit aan de leasemaatschappijen of direct aan de berijders/eigenaren van de elektrische auto. De eMSP mag boven de kosten van de CPO haar eigen marge zetten en dit in rekening brengen bij haar klanten.
De eMSP hanteert vaak een abonnementstarief of een vaste marge bovenop het CPO-tarief. Als je deze eMSP-mogelijkheden combineert met de verschillende CPO-tarieven, dan kun je wel nagaan dat de laadtarieven per openbare laadpaal, en met verschillende passen, danig kunnen verschillen. Het kan zijn dat er enkel voor de geladen stroom (kWh) betaald moet worden, maar het kan ook voorkomen dat er een starttarief gevraagd wordt of dat er afgerekend wordt op basis van laadsnelheid en laadduur.
Gemiddeld genomen kost één kWh bij een openbare laadpaal tussen de € 0,30 en € 0,40, met uitschieters naar € 0,79 bij bijvoorbeeld Ionity zonder abonnement en € 0,59 bij Fastned zonder abonnement.
Wat zijn de kosten voor een laadpas?
Als je openbaar gaat laden, dan betaal je voor het gebruik van de laadpaal, maar dat doe je via een laadpas. Het lijkt daarbij op normaal tanken met een tankpas. Het gebruik van de laadpas is niet gratis. Afhankelijk van je gebruik zijn er verschillende laadpassen beschikbaar voor de verschillende situaties.
Daarom zijn er laadpassen (en tokens) die rekenen met een vast bedrag per laadsessie, per geladen kWh, met een vast bedrag per maand of met één tarief voor alle laadstations. Hierdoor kan het voorkomen dat er bij een laadpaal verschillende tarieven gelden. Het is bij wet nog niet geregeld dat de prijzen bij een laadpaal vooraf duidelijk kenbaar gemaakt moeten worden.
Kamervragen over de prijzen van snelladers
Wellicht heb je in januari 2020 gelezen dat er Kamervragen gesteld werden over de hoge tarieven van het snelladen van diverse aanbieders. Met een snellaadpaal verstaan we het opladen van een accu met een vermogen van 50 tot 175 kW.
Duurdere laadstations maken het mogelijk om te snelladen, maar daar betaal je ook voor. Snelladen gebeurt meestal langs dure snelweg locaties en daardoor zijn de kWh prijzen niet de goedkoopste. Incidenteel laden bij Fastned of bijvoorbeeld Ionity kost € 0,59 of € 0,79 per kWh. Wil je vaker snelladen, dan is een abonnementsvorm aantrekkelijk. Hiermee kun je het laadtarief verlagen.
Waarom niet met je pinpas betalen?
Als je een combikaart hebt waarmee je zowel kunt tanken als laden, waarom kun je dan eingelijk niet met je pinpas laden? Waarschijnlijk betaal je namelijk al regelmatig contactloos, dus je pinpas is er op voorbereid zou je zeggen...
Helaas is de laadpaal er nog niet op voorbereid. Vanaf Q3 2020 zouden er nieuwe openbare laadpalen beschikbaar moeten zijn waarbij je wel contactloos kunt betalen. Dit zijn de Public Advanced (duo laadzuil). We wachten af.
Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelen? Schrijf je dan gratis in bij VZR.nl
Geplaatst op: 02-03-2020 09:57