Interview met Jeroen Kruisweg en Lonneke van der Horst ALD Automotive


Datum: 26-01-2021

‘ALD Automotive is enorm blij met de titel Beste Leasemaatschappij 2021, zeker in het lastige jaar dat achter ons ligt is deze titel een enorme opsteker en een compliment aan alle medewerkers’. VZR praat in dit dubbelinterview met Jeroen Kruisweg, Algemeen Directeur en Lonneke van der Horst, CMO van ALD Automotive.

Vrijheid in Mobiliteit
Vrijheid in mobiliteit staan centraal bij ALD en dat vertalen ze naar een dienstverlening die persoonlijk én digitaal is. Zo kan je zoveel mogelijk uit de dag halen. En dat is succesvol zo blijkt, zowel berijders als klanten zijn erg tevreden en dat is belangrijk.
Die vrijheid is de keuze en manier waarop je mobiliteit invult en dit wordt doorvertaald naar innovatie, zoals nieuwe producten en diensten. 6 Wheel Lease en zelfs 7 Wheel Lease bijvoorbeeld, waarbij je de auto aanvult met een elektrische fiets of een Piaggio MP3.
En natuurlijk ALD Move, de MaaS oplossing, die onlangs de Europe Innovation Award won. Dát maakt ALD anders. Ze klinken trots als ze vertellen dat ze al jaren een “Great Place to Work” zijn en dat de medewerkerstevredenheid erg hoog is.

Persoonlijk & digitaal
Er is veel geïnvesteerd in digitalisering en niet alleen omdat klanten dat willen; het maakt werken gewoon makkelijker en biedt veel voordelen. Juist doordat er meer digitaal kan, komt er ruimte voor persoonlijk aanpak. Zo wordt er proactief gebeld als een leaserijder is gestrand of als de auto is ingeleverd. Digitaal is persoonlijker geworden.

Ranking of klanttevredenheid
Jeroen geeft aan dat hij wars is van de ranking van leasemaatschappijen naar aantallen auto’s. Klanttevredenheid is vele malen belangrijker, hoewel je natuurlijk wel een bepaald aantal contracten nodig hebt om goed te kunnen opereren.
Zowel medewerkers als Jeroen en Lonneke worden enthousiaster van klanttevredenheid. Medewerkers zitten niet vast aan een protocol, maar gebruiken hun eigen manier en persoonlijkheid om de klanten het beste te servicen. Lonneke benadrukt het belang van de betrokkenheid van de medewerkers hierbij, met behoud van hun eigen persoonlijkheid.

Zo nemen medewerkers deel aan managementvergaderingen en wordt de strategie naar 2025 samen met de medewerkers opgesteld, ook op inhoudelijk vlak. Zo is de strategie uiteindelijk van hen allemaal. Jeroen vult aan dat diversiteit en inclusiviteit belangrijk zijn. Diversiteit is eenvoudiger te realiseren dan inclusiviteit. Als iedereen er toe doet, wordt het interessanter. ALD zoekt dan ook niet altijd alleen naar de allerbeste mensen, maar vooral naar mensen die mee kunnen doen en mee willen bouwen aan het bedrijf.

Innovatie
Ook heeft ALD tijdens het eerste jaar in Covid-19 versneld enkele innovaties doorgevoerd. Met ALD Flex kunnen leasecontracten per maand worden opgezegd. Het product is in twee maanden tijd bedacht, ontwikkeld en uitgerold. De interesse voor fietsen is opgemerkt en direct uitgebreid in de dienstverlening. Digitaal ondertekenen is een andere innovatie die is uitgebreid.

Verantwoordelijkheid
Jeroen is kritisch over het uitstellen van de activiteiten van andere leasemaatschappijen aan het begin van vorig jaar. ALD ging dan ook gewoon door met uitleveren, vervangen, schade en reparatie. Met een sterke positie in de branche heb je ook een verantwoordelijkheid, zo legt hij uit. Maatschappelijk verantwoord ondernemen eist van je, dat je op je positie in de economische keten reflecteert. Zolang het economisch verantwoord is, blijven we die verantwoording nemen.



Veranderende vraag
Ja, klanten rijden minder en ze krijgen geld terug omdat ze minder kilometers met de auto maken. Er zijn ook minder reparaties en onderhoud, bij schade en verzekering is dat minder het geval. Hopelijk heeft dit een positief effect op de duurzaamheid. Flexibiliteit wordt door de klanten erg gewaardeerd. Dat zie je terug in de mobiliteit; er zijn meer variëteiten; ga je voor zakelijke lease, of voor private lease, of een ander alternatief? Vijf dagen naar kantoor lijkt geen waarschijnlijk toekomstbeeld meer voor de meeste klanten.
Er zijn dan ook veel oplossingen beschikbaar; van flexibele leasecontracten, naar fietsen of OV of zelfs private lease via de werkgever. Ook in occasion lease zien ze een grote oplossing, net als private lease. Zolang de rente laag is, kunnen deze vormen grootschalig worden toegepast.

Auto blijft
Beiden weten het zeker: de auto blijft de kern van mobiliteit. Eigen onderzoek bevestigt dat, maar de auto wordt wel meer afgewisseld met ander vervoer én elektrisch rijden wordt nog belangrijker. Jeroen gebruikt regelmatig de elektrische deelscooter Felyx en is daar erg enthousiast over. Wie heeft er nog zin om met de auto de binnenstad in te rijden? Drukte en hoge parkeerkosten sturen ons naar het OV of andere vormen van micromobiliteit. Als in de toekomst dit eenvoudig en gedigitaliseerd is, wordt het nog makkelijker om af te wisselen.

Maar de auto blijft fundamenteel en dat is deels psychologisch. Het vermogen hebben om, wanneer jíj dat wilt, een paar meter te lopen naar je auto en dan overal naar toe te kunnen. Die auto en daarmee vrijheid wil je houden.



Variatie & Flexibiliteit
Een langdurig contract blijft natuurlijk goedkoper dan een flexibel contract. Flexibiliteit en het benutten van lage kosten zijn dan ook tegenstellingen. Langdurige contracten zullen altijd blijven bestaan, zegt Jeroen. Wel zal de variëteit toenemen, te denken valt aan andere mobiliteitsvormen en leaserijders die niet langer 60 maanden willen vastzitten aan 22% bijtelling over de auto, die ze misschien zelf níet zouden kiezen.

Mobiliteitskosten
Interessanter is hoe je de kosten van mobiliteit bij de juiste persoon krijgt. De privé kilometers aan de berijders doorbelasten en de zakelijke kilometers aan de werkgever. Dit is technisch op korte termijn mogelijk en de Belastingdienst accepteert dit al. Maar ook aan de waarborging van privacy moet gewerkt worden, niet alle ritten hoeven en kunnen verklaard worden. Steeds vaker wordt ALD Automotive gevraagd een mobiliteitsoplossing voor het hele personeel te bieden. Meer thuiswerken, meer keuze en oude vervuilende privéauto’s op de parkeerplaats, daar worden oplossingen voor gevonden.



Jeroen Kruisweg werkt sinds 2012 bij ALD Automotive, eerst als Commercieel Directeur en sinds 2017 als Algemeen Directeur. Voor ALD zat hij in de IT. Hij vindt zichzelf niet echt een automan en stelt dat er leukere, groenere en efficiëntere manieren zijn om je te bewegen. Hij rijdt een milieuvriendelijke elektrische Mercedes uit de Stern-stal, al krijgt hij voornamelijk klachten over zijn snelheid; die is te langzaam. Wel leuk vindt hij de onbegrijpelijke bolletje-pijltje rally’s, die zijn vrouw rijdt in de Fiat 124 uit 1981.



Lonneke van der Horst werkt al 18 jaar bij ALD Automotive, ze is verantwoordelijk voor Marketing en Strategie en is CMO voor de Benelux. Ook Lonneke heeft haar oorsprong in de IT. Lonneke rijdt op dit moment een BMW X, deze combineert ze met een zelf aangeschafte Stromer e-bike.

Geplaatst op: 28-01-2021 11:11

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen