Hoge Raad bevestigt recht op ontbinding bij tegenvallende actieradius
Datum: 16-07-2025
De Hoge Raad heeft in een belangrijke uitspraak (ECLI:NL:HR:2024:980) geoordeeld dat een elektrische auto non-conform kan zijn wanneer de actieradius in de praktijk structureel achterblijft bij de verwachtingen die door de verkoper zijn gewekt. In deze zaak stond de Jaguar I-PACE centraal, waarvan de koper stelde dat de actieradius veel lager uitviel dan beloofd.
De feiten op een rij
In maart 2018 kocht de kopende partij een Jaguar I-PACE van een andere autodealer voor ruim €89.000. De auto werd in november 2018 geleverd. Volgens de verkoopbrochure en website van de dealer kon de auto met een volle accu 480 km rijden op basis van de WLTP-testcyclus. De koper had deze informatie vooraf geraadpleegd. In de praktijk bleek de actieradius in de winter echter slechts circa 280-300 km, met name bij snelwegritten. De koper gaf kort na levering aan teleurgesteld te zijn en ontbond de koopovereenkomst nadat de dealer geen oplossing bood. De auto werd vervolgens voor €65.000 doorverkocht.
De WLTP-testcyclus (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) is een gestandaardiseerde laboratoriumtest waarmee het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot en de elektrische actieradius van voertuigen wordt vastgesteld.
Rechtsgang
De rechtbank wees de vordering van de koper aanvankelijk af. Het gerechtshof Den Haag vernietigde dat vonnis en oordeelde dat er wél sprake was van non-conformiteit op grond van artikel 7:17 BW. De auto voldeed niet aan de verwachtingen die de koper op basis van de uitlatingen van de dealer en de verkoopdocumentatie redelijkerwijs mocht hebben. Het hof vond dat de dealer onvoldoende duidelijk had gemaakt dat de genoemde actieradius van 480 km onder ideale omstandigheden gold, en dat de reële actieradius in normale winterse rijomstandigheden zoveel lager zou liggen.
Oordeel Hoge Raad
De Hoge Raad laat het oordeel van het hof in stand. De kern van de beslissing is dat de koper zich in redelijkheid mocht baseren op de uitingen van de verkoper. Dat in de documentatie voetnoten stonden over variabele omstandigheden, maakt niet dat een koper rekening moet houden met een structureel veel lagere actieradius. Bij een afwijking van 180 km (bijna 40%) onder normale Nederlandse omstandigheden is sprake van een wezenlijk verschil.
Belang voor de praktijk
Deze uitspraak bevestigt dat verkopers van elektrische voertuigen (en andere producten) duidelijk moeten communiceren over prestaties die onder specifieke omstandigheden zijn gemeten. Verwijzingen naar testcycli zoals WLTP ontslaan de verkoper niet van zijn verplichting om eerlijke en duidelijke verwachtingen te scheppen.
De kans dat je zelf met een dergelijke forse afwijking te maken krijgt lijkt ons niet zo groot, maar mogelijk vergissen we ons daarin. Presteert jouw elektrische leaseauto in de praktijk fors minder dan beloofd (actieradius minimaal 35% lager), en was de beloofde actieradius voor jou doorslaggevend bij jouw keuze? Meld dit dan bij VZR en bij je werkgever of de leasemaatschappij. Verwijs naar deze uitspraak van de Hoge Raad over non-conformiteit. Vraag om een passende oplossing zoals een vervangende auto, of voortijdige beëindiging van het contract.
Bronnen:
- ECLI:NL:HR:2024:980 (arrest Hoge Raad)
- ECLI:NL:GHDHA:2022:2990 (arrest hof Den Haag)
- ECLI:NL:PHR:2024:100 (conclusie A-G Valk)
Geplaatst op: 16-07-2025 10:14