22% is geen bijtellingsdiscriminatie ten opzichte van 25%
Datum: 14-01-2019
Het heeft even geduurd, maar de Hoge Raad heeft uitspraak gedaan op onze spoedprocedure over de bijtellingsdiscriminatie van 22% en 25% bijtelling. In het kort: wij (VZR) wilden een uitspraak hebben waarom een auto met een tenaamstelling op 31 december 2016 25% bijtelling heeft, en als dezelfde auto op 1 januari 2017 tenaamgesteld zou worden, dan zou deze 22% bijtelling hebben. Dit vinden wij bijtellingsdiscriminatie.
Per 1 januari 2017 is het algemene bijtellingspercentage verlaagd van 25% naar 22%. Iedere auto met een DET (Datum Eerste Tenaamstelling) vanaf 1 januari 2017, valt onder het 22% bijtellingstarief. Elke auto met een DET van vóór 2017 valt onder het algemene bijtellingstarief van 25%. Terwijl deze auto’s identiek aan elkaar kunnen zijn óf dat de 2017 auto eerder geproduceerd is (dus ouder is). Nadat het bijtellingstarief bepaald is, geldt deze voor de periode van 60 maanden. Hierdoor worden auto’s met een eerdere tenaamstelling benadeeld (van vóór 2017) benadeeld ten opzichte van auto’s die vanaf 2017 tenaamgesteld zijn.
Oordeel rechtbank in 2017
Helaas heeft de Rechtbank Zeeland-West-Brabant het beroep in 2017 afgewezen.
De belangrijkste reden was voor de rechter destijds dat de wetgever een ruime beoordelingsvrijheid heeft en dat de wetgever niet alleen maar naar de milieumaatregelen gekeken heeft. Maar vooral naar een gewijzigd kostenpatroon.
Auto’s worden zuiniger. Daardoor dalen de brandstofverbruikskosten, terwijl de aanschafprijs stijgt. Dat was de reden dat het bijtellingspercentage moest worden aangepast. Volgens de rechter waren de daar bijhorende wijzigingen van Autobrief II logische wijzigingen.
Oordeel Hoge Raad
Het oordeel van de Rechtbank is nu door de Hoge Raad bevestigd. Verder zegt de Hoge Raad dat:
“Dat de wetgever ten aanzien van de overgang naar het lagere percentage ook een andere keuze had kunnen maken, maakt niet dat de keuze van de wetgever om in de overgangsregeling te bepalen dat het percentage van 25% voor auto’s met een datum eerste toelating van uiterlijk 31 december 2016 gehandhaafd blijft, van redelijke grond is ontbloot”.
Dit wordt aangevuld met
“De wetgever heeft met het overgangsrecht onder andere onwenselijke effecten willen voorkomen. Gedacht kan worden belastingplichtigen die enige tijd voor de wetswijziging op het punt staan om een nieuw leasecontract af te sluiten. In de wetenschap dat het algemene bijtellingspercentage toch op korte termijn omlaag gaat, zouden zij dan eerder hebben kunnen besluiten om een minder zuinige auto te leasen. Van de keuze van de wetgever om de overgangsregeling in te voeren, kan dan ook niet worden gezegd dat deze van redelijke grond is ontbloot. Van een in de wet opgenomen ongeoorloofde ongelijke behandeling is dan ook geen sprake”.
We vinden het jammer om dit oordeel te moeten vernemen. We hadden graag gezien dat de rechter anders oordeelde en dat er meer duidelijkheid zou zijn én dat elke auto onder hetzelfde bijtellingspercentage zou vallen. Dat zou ook voor oudere auto’s (met 25% bijtelling) betekenen, dat zij alsnog 22% bijtelling zouden krijgen.
De consequentie van deze beslissing is dat als een zakenauto ouder wordt dan 60 maanden, dat deze dan onder het bijtellingsregels vallen die op dat moment van toepassing zijn. Dat betekent dat de DET (eerste tenaamstellingsdatum) alsnog van toepassing is. Dus is je auto ouder dan 2017, dan valt je auto onder het 25% bijtellingstarief. Lees hiervoor ook onze bijtellingspagina 2017 - 2020.
In de praktijk:
- Auto’s met een verlaagde bijtelling zoals Plug-In hybride auto’s kregen in het verleden korting. Na 60 maanden krijgen zij deze korting niet meer. Als de auto een eerste registratie van vóór 2017 heeft, dan krijgt deze alsnog 25% bijtelling.
- Elektrische auto’s krijgen nu 18% korting (22% - 4%). Na 60 maanden krijgen zij deze nog steeds, echter wel op basis van het algemene bijtellingstarief van 25%. Dus 25% - 18% = 7%.VZR
Schrijf je nu in als gratis VZR-lid, krijg toegang tot veel informatie/tips en ontvang ons maandelijks ledenbulletin met interessante onderwerpen voor zakelijk rijdend Nederland. Daarnaast help je ons bij onze lobby voor de zakelijke rijder. Voor vragen kun je altijd contact opnemen via info@vzr.nl of 0347 - 345 246.
Geplaatst op: 22-07-2019 15:56