Lobby 2013
Eind april 2012 werd door de politieke partijen het zogenaamde "Kunduz-akkoord" gesloten. In dit akkoord stonden twee maatregelen die invloed zouden hebben op zakelijk rijden voor het jaar 2013 en verder.
Ten eerste zou de in de volksmond zo genoemde 500 kilometerverklaring worden aangepakt, door de invoering van de "forensentax", het als niet langer beschouwen van woon-werkverkeer als zakelijke kilometers. De 250.000 werknemers en ondernemers die in een auto van de zaak rijden en bewust gekozen hebben om weinig tot geen privékilometers te rijden, zouden toch 25% bijtelling gaan betalen over de nieuwwaarde van de auto. Voor de gemiddelde zakelijke rijder een strop van € 3.000 per jaar en het wegnemen van elke stimulans om minder kilometers met de zakelijke auto te rijden.
Daarnaast zou de onbelaste kilometervergoeding komen te vervallen. Voor werknemers die met hun privéauto zakelijke kilometers rijden en deze declareren, zou dit laatste betekenen dat ze meer belasting zouden moeten gaan betalen en dat terwijl al sprake is van een lage vergoeding die de werkelijke kosten van een auto niet dekt.
De inkomsten uit deze maatregelen zouden worden gebruikt om de lage overdrachtsbelasting te financieren, een onbegrijpelijke koppeling van onderwerpen. Bovendien zou het streven van de overheid om werknemers bewuster met vervoer om te laten gaan jaren in de tijd worden terug gezet, terwijl de overheid in 2011 nog 10 miljoen euro heeft besteed aan het onderwerp “Slim Reizen Slim Werken” gericht op het efficiënter inzetten van zakelijk vervoer.
Gelukkig werd dankzij een effectieve lobby de soep uiteindelijk niet zo heet gegeten en gingen beide onderwerpen van tafel.