​Werknemer de dupe van vlootnormering


Datum: 20-08-2024

Vlootnormering is het per 2027 ingaande mogelijke verkoopverbod op brandstofauto’s voor zakelijk gebruik. Er mogen vanaf dan alleen maar zakelijke nul-emissieauto’s worden aangeschaft. Uit onderzoek van CE Delft naar de kosten voor zowel werkgevers als werknemers voor EV’s komen interessante inzichten naar voren. Werkgevers varen er namelijk wel bij, werknemers niet.

Total cost of ownership (TCO) valt lager uit
De TCO zijn de totale kosten om een auto te kopen en te gebruiken. Het gaat dus niet alleen om de aanschafwaarde, maar ook over het onderhoud, reparatie etc. Vooral het onderhoud valt vaak lager uit dan bij brandstofauto’s. Uitzondering is het A/B segment, hierbij is de TCO minder positief. Dit komt onder andere door het gemiddeld aantal lagere kilometrage dat deze auto’s rijden.

Hogere kosten werknemers
Door de hoge aanschafwaarde van een EV ten opzichte van een brandstofauto moeten werknemers een hogere bijtelling gaan betalen. Dit bedrag wordt immers over de aanschafwaarde van de auto berekend. Enige uitzondering hierop is het D-segment. Door het grote aanbod aan EV-modellen is de aanschafwaarde in dat segment relatief lager. Ook draagt de afschaffing van de verlaagde bijtellingspercentages voor EV’s vanaf 2026 in belangrijke mate bij aan de hogere kosten voor werknemers.

Standpunt VZR
VZR ziet het belang van de gestelde klimaatdoelen en onderschrijft ook de transitie naar een elektrisch wagenpark, maar staat niet achter de manier waarop deze doelen uitgevoerd moeten gaan worden en de werknemer hiervan de dupe is. Bovendien kan deze maatregel juist averechts gaan werken.

Blijven rijden in huidige brandstofauto
Werknemers kunnen ervoor kiezen om langer in hun huidige brandstofauto door te rijden om de bijtelling lager te houden. Bovendien kunnen werkgevers gaan heroverwegen om in sommige segmenten de werknemer überhaupt geen auto meer aan te bieden. Werknemers die geen leaseauto meer krijgen gaan zakelijke kilometers vaker met hun privéauto afleggen, bijna altijd een exemplaar met een brandstofmotor. De beoogde CO2-winst van deze mogelijke maatregel wordt daarmee volledig teniet gedaan.

Belangrijke rol voor overheid
VZR roept het nieuwe kabinet op om onmiddellijk actie te ondernemen door de bijtellingstarieven voor elektrische voertuigen te herzien en terug te brengen naar het niveau van 2018. Dit zal niet alleen de verkoop van elektrische voertuigen stimuleren, maar ook bijdragen aan het behoud van Nederlands leidende positie in de transitie naar duurzame mobiliteit én het behalen van de gestelde CO2-doelstellingen.

Alternatief
Een alternatief is betalen naar gebruik. VZR voerde eerder in opdracht van het Ministerie van I&W al een pilot uit met positieve resultaten. In dit onderzoek wordt gekeken naar de effecten van bijtelling betalen per gereden kilometer, in plaats van het betalen van een vast bedrag per maand. Mogelijk komt er een tweede pilot aan waarbij nog dieper wordt ingegaan op de werking en uitvoering hiervan.

Lees hier meer over de verduurzaming van zakelijke kilometers
 
 

Geplaatst op: 20-08-2024 08:09

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen