- 0%
- 4%
- 35%
- 2012
- 2013
- 2014
- 2015
- 2016
- 500 kilometer
- 2017
- afkoopregeling
- autodelen
- autoregeling
- Belastingdienst
- bestelauto
- bijtelling
- btw
- buitenland
- CO2
- deelauto
- eigen risico
- elektrisch
- gestaffeld
- hybride
- jurisprudentie
- keurmerk
- kilometeradministratie
- kilometervergoeding
- laadpaal
- leasemaatschappij
- lobby
- mobiliteitsbudget
- oldtimer
- onderzoek
- privacy
- private lease
- ritadministratie
- ritregistratie
- ritregistratiesysteem
- RRS
- winterbanden
- youngtimer
- werkkostenregeling
Voorbeelden van geïmplementeerde mobiliteitsbudgetten
Met deze praktijkvoorbeelden krijg je meer inzicht in hoe je een mobiliteitsbudget in kunt zetten.
Meld u aan om alles te zien!
Aanmelden is gratis en is in minder dan twee minuten geregeld.U krijgt toegang tot interessante en bruikbare informatie over bijtelling, mobiliteitsbudgetten, private lease en rekentools.
Ook ontvangt u onze nieuwsbrief, zodat u altijd op de hoogte blijft.
Om deze pagina te kunnen zien heeft u minimaal een Gratis lidmaatschap nodig.
Klik hier om aan te melden!
Al lid van VZR? Klik hier om in te loggen.
Onderstaande (praktijk)voorbeelden geven je meer inzicht over het inzetten van een mobiliteitsbudget binnen je organisatie.
Voorbeeld 1
Mobiliteitsbudget voor leaseauto-rijders - Rabobank
Er waren drie beweegredenen waarom de Rabobank Rotterdam mee deed met de proeftuin “Anders omgaan met de leaseauto”. Te weten:
Daarnaast werden leaserijders ook nog beloond als zuiniger gingen rijden, goedkoper tanken en werd het privégebruik van de auto eerlijk verrekend.
Behaalde doelstellingen?
Alle drie de doelstellingen werden behaald. Voor de medewerker was het dé oplossing voor individuele reisbehoeften en kon de leaseauto goed gecombineerd worden met andere vervoersvormen. En voor de werkgever werden de kosten elke maand duidelijker, met minder fluctuaties. Een win-win situatie bij deze case.
Voorbeeld 2
NS Business Card – Is dat een mobiliteitsbudget?
De NS-Business Card was misschien wel één van de eerste vormen van een mobiliteitsbudget. Met één kaart kon je van meerdere mobiliteitsdiensten gebruik maken. Met de trein reizen is natuurlijk geen probleem met een NS Business Card. Maar naast de trein, bus en metro kun je ook gebruik maken van een Greenwheels-auto of OV-fiets. Bijkomend voordeel van de NS Business Card is het makkelijk betalen bij een bewaakte stations-fietsenstalling of Q-park parkeergarage.
De NS Business Card biedt zeker verschillende (administratieve) voordelen, maar een taxi wordt al wat lastiger. Of de (gedeeltelijke) kosten van een private leaseauto ermee betalen. Dat kan niet met NS Business Card.
Wil je weten hoe je een mobiliteitsbudget binnen jouw organisatie kunt inzetten? Neem dan contact met ons op.
Voorbeeld 3
Mobiliteitsbudget in de stad – interview met een bedrijf uit de financiële sector
Waarom hebben jullie een mobiliteitsbudget ingevoerd?
Wij willen graag een flexibele mobiliteitsvorm aan alle medewerkers aanbieden, ook die zonder auto van de zaak. Een kilometervergoeding is ook een soort van mobiliteitsbudget, maar minder gericht op een flexibele invulling. Bij een mobiliteitsbudget leg je de verantwoordelijkheid van het te kiezen vervoersmiddel bij de medewerkers neer. Per dag kunnen ze een andere keuze maken.
Wat zijn de voordelen?
De financiële afdeling ontvangt maar één factuur van bijvoorbeeld de leasemaatschappij die het mobiliteitsbudget als ‘dienst’ verzorgt. Voor de medewerker is de vervoersflexibiliteit het grootste voordeel. Fiets, OV of auto hoeft niet de keuze voor de aankomende jaren te zijn, maar er kan (bij wijze van spreken) per minuut gewisseld worden. Je kunt meerdere vervoersmogelijkheden op één dag combineren.
Wat zijn de nadelen?
Een mobiliteitsbudget moet wel bij het bedrijf en de medewerkers passen. Bijvoorbeeld? We zitten met ons bedrijf in Amsterdam. Dat betekent lastig parkeren, dus een mobiliteitsbudget is prettig voor onze medewerkers. Van alle medewerkers zijn sommige erg gehecht aan hun zakenauto. Maar als je in de binnenstad woont, dan is een zakenauto niet altijd handig in verband een dure parkeervergunning, dan ben je vaak beter af met het OV of de fiets.
Conclusie
Omdat wij met veel verschillende type medewerkers werken van jong, vrijgezel en in Amsterdam wonend, tot het andere kant van het spectrum, is een mobiliteitsbudget ideaal. Je maakt namelijk niet iedereen blij met een leaseauto. Met een mobiliteitsbudget kunnen ze zelf hun mobiliteit invullen en door de invoering van een mobiliteitsbudget zien we dat onze werknemerstevredenheid gestegen is.
Voorbeeld 4
Mobiliteitsbudget, een voordeel? – externe wagenparkbeheerder
Van onze klanten krijgen we regelmatig vragen over een mobiliteitsbudget. Bijvoorbeeld: ”Wij willen ook een mobiliteitsbudget.” Op de wedervraag “waarom dan?”, krijgen we steevast het antwoord “om geld te besparen.” Maar geldt dat wel voor iedereen?
Geld besparen met een mobiliteitsbudget
Een mobiliteitsbudget is een manier om geld te besparen voor zowel de werknemer als de werkgever. Als de werknemer creatief omgaat met zijn bruto mobiliteitsbudget, dan houdt hij aan het einde van de maand netto geld over.
Bijvoorbeeld: Van je € 1.000,- mobiliteitsbudget gebruik je maar € 850,- (aan km.vergoeding, taxi, fiets etc.). Over de € 150,- bruto die je overhoudt (1.000 – 850) betaal je belasting en de rest krijg je netto uitgekeerd.
Voor de werkgever zijn er ook financiële voordelen. Denk hierbij vooral aan de duidelijke kostenstructuur. Elke maand is redelijk precies te bepalen wat de kosten zullen zijn. Waar je bij leaseauto’s ook nog te maken krijgt met de brandstofkosten voor privé-kilometers, heb je dat bij een mobiliteitsbudget niet. Als werkgever hoef je deze privé-kilometerkosten niet te betalen.
Nadeel van een mobiliteitsbudget
Dat is ook gelijk een nadeel voor de werknemer. Normaal betaalt hij/zij bijtelling over de leaseauto en dan kun je de leaseauto ook privé gebruiken. Bij een mobiliteitsbudget zijn alle privé-kilometerkosten voor de werknemer zelf. Houdt hier wel rekening mee.
Wil je weten hoe je een mobiliteitsbudget binnen jouw organisatie kunt inzetten? Neem dan contact met ons op.
Voorbeeld 1
Mobiliteitsbudget voor leaseauto-rijders - Rabobank
Er waren drie beweegredenen waarom de Rabobank Rotterdam mee deed met de proeftuin “Anders omgaan met de leaseauto”. Te weten:
- Als oplossing voor individuele reisbehoeften
- Het combineren van de leaseauto met andere vormen van vervoer
- Beheersbare kosten voor werkgever.
Daarnaast werden leaserijders ook nog beloond als zuiniger gingen rijden, goedkoper tanken en werd het privégebruik van de auto eerlijk verrekend.
Behaalde doelstellingen?
Alle drie de doelstellingen werden behaald. Voor de medewerker was het dé oplossing voor individuele reisbehoeften en kon de leaseauto goed gecombineerd worden met andere vervoersvormen. En voor de werkgever werden de kosten elke maand duidelijker, met minder fluctuaties. Een win-win situatie bij deze case.
Voorbeeld 2
NS Business Card – Is dat een mobiliteitsbudget?
De NS-Business Card was misschien wel één van de eerste vormen van een mobiliteitsbudget. Met één kaart kon je van meerdere mobiliteitsdiensten gebruik maken. Met de trein reizen is natuurlijk geen probleem met een NS Business Card. Maar naast de trein, bus en metro kun je ook gebruik maken van een Greenwheels-auto of OV-fiets. Bijkomend voordeel van de NS Business Card is het makkelijk betalen bij een bewaakte stations-fietsenstalling of Q-park parkeergarage.
Voordelen werkgever | Voordelen werknemer |
---|---|
Kostenbesparing door lage reiskosten en eenvoudige administratie | Gemak, 1 kaart voor het gehele OV in Nederland zonder declaraties |
Reizen per trein draagt bij aan een duurzame bedrijfsvoering | Flexibiliteit: keuze uit verschillende vervoermiddelen |
Aantrekkelijke werkgever door betere (flexibele) arbeidsvoorwaarden | Gemakkelijk fiets of auto parkeren |
Wil je weten hoe je een mobiliteitsbudget binnen jouw organisatie kunt inzetten? Neem dan contact met ons op.
Voorbeeld 3
Mobiliteitsbudget in de stad – interview met een bedrijf uit de financiële sector
Waarom hebben jullie een mobiliteitsbudget ingevoerd?
Wij willen graag een flexibele mobiliteitsvorm aan alle medewerkers aanbieden, ook die zonder auto van de zaak. Een kilometervergoeding is ook een soort van mobiliteitsbudget, maar minder gericht op een flexibele invulling. Bij een mobiliteitsbudget leg je de verantwoordelijkheid van het te kiezen vervoersmiddel bij de medewerkers neer. Per dag kunnen ze een andere keuze maken.
Wat zijn de voordelen?
De financiële afdeling ontvangt maar één factuur van bijvoorbeeld de leasemaatschappij die het mobiliteitsbudget als ‘dienst’ verzorgt. Voor de medewerker is de vervoersflexibiliteit het grootste voordeel. Fiets, OV of auto hoeft niet de keuze voor de aankomende jaren te zijn, maar er kan (bij wijze van spreken) per minuut gewisseld worden. Je kunt meerdere vervoersmogelijkheden op één dag combineren.
Wat zijn de nadelen?
Een mobiliteitsbudget moet wel bij het bedrijf en de medewerkers passen. Bijvoorbeeld? We zitten met ons bedrijf in Amsterdam. Dat betekent lastig parkeren, dus een mobiliteitsbudget is prettig voor onze medewerkers. Van alle medewerkers zijn sommige erg gehecht aan hun zakenauto. Maar als je in de binnenstad woont, dan is een zakenauto niet altijd handig in verband een dure parkeervergunning, dan ben je vaak beter af met het OV of de fiets.
Conclusie
Omdat wij met veel verschillende type medewerkers werken van jong, vrijgezel en in Amsterdam wonend, tot het andere kant van het spectrum, is een mobiliteitsbudget ideaal. Je maakt namelijk niet iedereen blij met een leaseauto. Met een mobiliteitsbudget kunnen ze zelf hun mobiliteit invullen en door de invoering van een mobiliteitsbudget zien we dat onze werknemerstevredenheid gestegen is.
Voorbeeld 4
Mobiliteitsbudget, een voordeel? – externe wagenparkbeheerder
Van onze klanten krijgen we regelmatig vragen over een mobiliteitsbudget. Bijvoorbeeld: ”Wij willen ook een mobiliteitsbudget.” Op de wedervraag “waarom dan?”, krijgen we steevast het antwoord “om geld te besparen.” Maar geldt dat wel voor iedereen?
Geld besparen met een mobiliteitsbudget
Een mobiliteitsbudget is een manier om geld te besparen voor zowel de werknemer als de werkgever. Als de werknemer creatief omgaat met zijn bruto mobiliteitsbudget, dan houdt hij aan het einde van de maand netto geld over.
Bijvoorbeeld: Van je € 1.000,- mobiliteitsbudget gebruik je maar € 850,- (aan km.vergoeding, taxi, fiets etc.). Over de € 150,- bruto die je overhoudt (1.000 – 850) betaal je belasting en de rest krijg je netto uitgekeerd.
Voor de werkgever zijn er ook financiële voordelen. Denk hierbij vooral aan de duidelijke kostenstructuur. Elke maand is redelijk precies te bepalen wat de kosten zullen zijn. Waar je bij leaseauto’s ook nog te maken krijgt met de brandstofkosten voor privé-kilometers, heb je dat bij een mobiliteitsbudget niet. Als werkgever hoef je deze privé-kilometerkosten niet te betalen.
Nadeel van een mobiliteitsbudget
Dat is ook gelijk een nadeel voor de werknemer. Normaal betaalt hij/zij bijtelling over de leaseauto en dan kun je de leaseauto ook privé gebruiken. Bij een mobiliteitsbudget zijn alle privé-kilometerkosten voor de werknemer zelf. Houdt hier wel rekening mee.
Wil je weten hoe je een mobiliteitsbudget binnen jouw organisatie kunt inzetten? Neem dan contact met ons op.