Als u bent ingelogd, kunt u dit artikel lezen en onbeperkt verder doorklikken naar en grasduinen door onze andere artikelen.
Meld u aan om alles te zien!
Aanmelden is gratis en is in minder dan twee minuten geregeld.
U krijgt toegang tot interessante en bruikbare informatie over bijtelling, mobiliteitsbudgetten,
private lease en rekentools.
Ook ontvangt u onze nieuwsbrief, zodat u altijd op de hoogte blijft.
Om deze pagina te kunnen zien heeft u minimaal een
Gratis lidmaatschap nodig.
Klik hier om aan te melden!
Eén van de grootste voordelen voor de ondernemer om zelf (semi-)elektrisch te rijden of om dit aan te bieden in het wagenpark is het fiscale voordeel. Bij het aanschaffen/investeren in elektrische mobiliteit zijn er twee regelingen mogelijk: MIA en VAMIL. De Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL) zijn subsidies op milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen voor ondernemers. MIA en VAMIL zijn bedoeld voor ondernemers die inkomsten- of vennootschapsbelasting betalen. De MIA is van toepassing op elektrische personenauto's met geintegreerde zonnepanelen en elektrische bestelauto's. Vamil is enkel mogelijk op waterstofauto's. Waterstofauto's vallen onder code F 3109.
De kosten voor de voorzieningen die technisch noodzakelijk zijn voor en uitsluitend dienstbaar zijn aan het gemelde bedrijfsmiddel kunnen worden opgeteld bij het investeringsbedrag, evenals accessoires af-fabriek en kosten voor het gebruiksklaar/rijklaar maken. Onderhoudskosten komen niet in aanmerking, evenmin als accessoires die door de dealer worden geleverd of gemonteerd, zoals winterbanden, dakkoffers en trekhaken, en accessoires die niet aan de auto vastzitten zoals aanhangers of een fietsendrager.
Welke auto's komen in aanmerking voor MIA en VAMIL
Alleen elektrische personenauto's met geintegreerde zonnepanelen en elektrische bestelauto's komen in aanmerking voor de MIA. Sinds 1 januari 2022 komen andere voertuigen (bijv. 100% EV, Plug-In Hybrides PHEV's) niet meer in aanmerking voor MIA.
- Elektrisch aangedreven auto's met zonnepanelen op het dak (minimaal vermogen 1 kilowattpiek) krijgen in 2023 36% MIA over ten hoogste € 75.000,-.
- Waterstofauto's komen in aanmerking voor 36% MIA tot € 75.000,- én VAMIL (75%) toepassen.
Laadpalen kunnen bovenop de investering van een elektrische auto geteld worden. Het maximumbedrag van € 40.000,- geldt dan voor de e-auto en het oplaadpunt samen.
De laadpaal kan ook apart worden gemeld onder code F 3720, mits:
- het investeringsbedrag groter is dan € 2.500,-.
- de laadpaal wel gebruikt wordt om eigen elektrische auto's op te laden.
Een rekenvoorbeeld:
Voorbeeld MIA (via belastingdienst)
Stel: je fiscale winst is € 75.000 en je betaalt 25% belasting over deze fiscale winst. Je investeert voor € 50.000 in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst met code A is vermeld. De aftrek voor code A is 36% van € 50.000, dat is € 18.000. De fiscale winst wordt nu € 57.000 (€ 75.000 - € 18.000).
Zonder MIA zou je € 75.000 x 25% = € 18.750 belasting moeten betalen. Door gebruik te maken van de MIA betaal je maar € 57.000 x 25% = € 14.250 belasting. Jouw voordeel is € 4.500.
(Het aftrekpercentage wordt in de Milieulijst aangegeven met een letter voor de bedrijfsmiddelcode. Per bedrijf is het exacte voordeel afhankelijk van de hoogte van het eigen belastingtarief en de mogelijkheden voor vrije afschrijving en aftrek van de winst.)
BPM en MRB
Daarnaast bestaan nog andere voordelen. Elektrische voertuigen zijn (gedeeltelijk) vrijgesteld van belasting op de aanschaf- (BPM) en motorrijtuigenbelasting. Lees hier meer daarover.
Merken en modellen
Merken, modellen/types die in aanmerking komen voor MIA, vindt je op de "Positieve lijst waterstof en elektrische voertuigen". Deze lijst wordt regelmatig bijgewerkt op RVO.nl.
Blijf op de hoogte rondom de ontwikkelingen van zakelijk autorijden / mobiliteit en schrijf je gratis in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.