De bijtelling van een gebruikte elektrische auto is niet simpel te berekenen. Weet waar je op moet letten. We hebben het simpel uitgelegd.
Meld u aan om alles te zien!
Aanmelden is gratis en is in minder dan twee minuten geregeld.
U krijgt toegang tot interessante en bruikbare informatie over bijtelling, mobiliteitsbudgetten,
private lease en rekentools.
Ook ontvangt u onze nieuwsbrief, zodat u altijd op de hoogte blijft.
Om deze pagina te kunnen zien heeft u minimaal een
Gratis lidmaatschap nodig.
Klik hier om aan te melden!
In Nederland kennen we twee bijtellingscategorieën, namelijk 4% en 22%. 22% bijtelling is het standaard bijtellingstarief voor elke auto met een Datum Eerste Tenaamstelling (DET) vanaf 2017. Elektrische auto’s (0 gram CO2 uitstoot) krijgen korting op het standaard bijtellingstarief. Dit doet de overheid om de verkoop van milieuvriendelijke auto’s te stimuleren. De korting voor elektrische auto’s is 18%. Dus 22% minus 18% korting is 4% bijtelling voor elektrische auto’s.
De 4% bijtelling van elektrische auto’s geldt vanaf de tenaamstellingsdatum voor een periode van 60 maanden. Maar het is gebleken dat veel elektrische auto’s (en hun batterijen) nog gemakkelijk een tweede leven aankunnen. Daardoor worden veel tweedehands elektrische auto’s nog zakelijk ingezet. Bijna elke elektrische auto wordt ook privé gebruikt, dus zitten veel berijders met de vraag:
“Wat is de bijtelling van mijn tweedehands elektrische auto?”
Na 60 maanden verloopt de eerste bijtellings-vaste-periode. Pas op: 4% bijtelling is niet automatisch van toepassing op een gebruikte elektrische auto. De Belastingdienst zegt, dat na 60 maanden de auto opnieuw beoordeeld wordt aan de hand van de regels die dan van toepassing zijn. Je zou denken, dat is dan 4% bijtelling voor een elektrische auto, maar helaas…
4% bijtelling geldt alleen voor auto’s vanaf 2017. Auto’s ouder dan 2017 vallen nog onder het standaard bijtellingstarief van 25%. De huidige bijtellingskorting van 18% op elektrische auto’s is wel van toepassing. Net als de grens van € 50.000,- voor deze korting. Voor het bepalen van de bijtelling wordt wel uitgegaan van de nieuwprijs (fiscale waarde) van een auto.
Voorbeeld
Een Tesla Model S uit 2013 kostte nieuw € 83.450,-. Deze valt onder het standaard bijtellingstarief van 25%. De huidige korting 18% voor EV’s is van toepassing op deze elektrische auto. Maar ook de grens van € 50.000,-.
Dit betekent:
25% - 18% = 7% bijtelling tot € 50.000,-.
€ 83.450,- minus € 50.000,- = € 33.450,-. Over € 33.450,- betaal je 25% bijtelling.
Bij een inkomensschaal van € 38,1% is de bijtelling:
7% over € 50.000,- = € 111,13
25% over € 33.450,- = € 186,13
€ 111,13 + € 186,13 = € 297,26 netto bijtelling per maand.
VZR
Als VZR-lid krijg je toegang tot veel informatie/tips en ontvang ons maandelijks ledenbulletin met interessante onderwerpen voor zakelijk rijdend Nederland. Daarnaast help je ons bij onze lobby voor de zakelijke rijder. Voor vragen kun je altijd contact opnemen via info@vzr.nl of 0347- 345 246.