Variabele bijtelling het alternatief voor rekeningrijden
Op dit moment is het bijtellingspercentage bedoeld om belasting te heffen op het privégebruik van een door de werkgever ter beschikking gestelde auto. Ongeacht of iemand veel of weinig privékilometers rijdt betaal je dezelfde bijtelling. VZR vindt dat dit niet juist en komt met een oplossing.
Meld u aan om alles te zien!
Aanmelden is gratis en is in minder dan twee minuten geregeld.
U krijgt toegang tot interessante en bruikbare informatie over bijtelling, mobiliteitsbudgetten,
private lease en rekentools.
Ook ontvangt u onze nieuwsbrief, zodat u altijd op de hoogte blijft.
Om deze pagina te kunnen zien heeft u minimaal een
Gratis lidmaatschap nodig.
Klik hier om aan te melden!
Op dit moment is het bijtellingspercentage bedoeld om belasting te heffen op het privégebruik van een door de werkgever ter beschikking gestelde auto. Ongeacht of iemand veel of weinig privékilometers rijdt betaal je dezelfde bijtelling. VZR vindt dit niet juist en komt met een oplossing.
Privégebruik
VZR wil privégebruik belasten van de mensen met een auto van de zaak. Dat gebeurt nu niet en daarom hebben zij geen enkele prikkel om de auto te laten staan. Wanneer rekeningrijden op deze manier wordt ingevoerd hebben zij die nog steeds niet. De baas pakt dan alle kosten op.
Variabele Bijtelling privékilometers
In 2020 voerde VZR in opdracht van de Mobiliteitsalliantie en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
een pilot uit met een positieve uitkomst. Aan de hand van de daadwerkelijk gereden privékilometers, gemeten door een door de belastingdienst goedgekeurd ritregistratiesysteem, betalen berijders bijtelling. En met resultaat; Berijders bleken in staat om 15% minder privékilometers te maken. Deze 15% komt neer op een afname van 1,2 miljard kilometers en 107 miljoen CO2. Bijtellen op basis van het aantal gereden privékilometers is eerlijker voor berijders en kent een groot draagvlak. VZR adviseert het kabinet om deze mogelijkheid in overweging te nemen.