Welke leeftijdsgroepen krijgt het vaakst een budget aangeboden en wie maakt het meeste gebruik van?
Meld u aan om alles te zien!
Aanmelden is gratis en is in minder dan twee minuten geregeld.
U krijgt toegang tot interessante en bruikbare informatie over bijtelling, mobiliteitsbudgetten,
private lease en rekentools.
Ook ontvangt u onze nieuwsbrief, zodat u altijd op de hoogte blijft.
Om deze pagina te kunnen zien heeft u minimaal een
Gratis lidmaatschap nodig.
Klik hier om aan te melden!
Wanneer kiest de zakelijke rijder nu voor een leaseauto, privéauto waarmee zakelijke kilometers gemaakt worden óf voor een mobiliteitsbudget? Is die keuze leeftijdsafhankelijk? We (VZR) waren daar nieuwsgierig naar en zijn in ons
onderzoek “Wat beweegt de zakelijke rijder?” gedoken.
Persoonlijke kenmerken zakelijke rijder
Elk jaar houdt VZR het onderzoek “Wat beweegt de zakelijke rijder?” onder haar leden. Uit het onderzoek, dat door ruim 2.000 leden ingevuld wordt, blijkt dat de gemiddelde zakelijke rijder 50,9 jaar oud is.
Hoe ouder, des te minder vaak een leaseauto
Als we inzoomen op de leaseauto dan zien we dat de meeste leaserijders (77%) tussen de 36 en 45 jaar oud zijn. Opvallend is het om te zien dat naarmate de leaserijder ouder wordt er vaker sprake is van een zakenauto, waarbij de auto gekocht is en eigendom is van het bedrijf.
Leaseauto of mobiliteitsbudget
Naast wel of geen leaseauto hebben we ook onderzocht welke leeftijdsgroep liever gebruikt maakt van een
mobiliteitsbudget. Dat is een budget waarmee de werknemer zelf zijn zakelijke mobiliteit kan invullen. Je kunt dan kiezen of je je zakelijke kilometers met het OV, je privéauto, fiets of bijvoorbeeld taxi aflegt. Het eventueel overgebleven budget kan als bruto salaris uitgekeerd worden. Zie
hier enkele rekenvoorbeelden.
Een mobiliteitsbudget wordt aangeboden door de werkgever. De werknemers die vaker een mobiliteitsbudget aangeboden krijgen is die tot en met 35 jaar. 26% van hen krijgt een mobiliteitsbudget aangeboden. Bij de groep van 56 jaar of ouder, wordt nog maar in 18% een mobiliteitsbudget aangeboden. We zien in andere onderzoeken ook terug dat een mobiliteitsbudget vaak aangeboden wordt aan werknemers die in de stad wonen en werken en waarbij het geen probleem is om met het openbaar vervoer te reizen. Dit profiel past bij de gemiddelde jongere werknemer.
|
Wat is uw leeftijd? |
t/m 35 jaar |
36-45 jaar |
46-55 jaar |
56 jaar en ouder |
Kunt u kiezen voor een mobiliteitsbudget? |
|
|
|
|
Ja |
26% |
23% |
17% |
18% |
Nee |
67% |
66% |
73% |
69% |
Weet ik niet |
8% |
11% |
11% |
12% |
|
|
|
|
|
Onderzoekstabel uit "Wat beweegt de zakelijke rijder?"
We verwachten dat de aankomende jaren de interesse voor een mobiliteitsbudget ten positieve zal veranderen onder elke leeftijdsgroep. Bekijk hier onze
succesfactoren voor een mobiliteitsbudget.