Welke wijzigingen zijn er voor 2018 voor de zakelijke rijder
Voor 2018 zijn er niet zoveel wijzigingen als de afgelopen jaren. Toen veranderde vaak de bijtellingscategorieën. Dat geldt niet voor 2018. In 2018 zijn er dezelfde bijtellingscategorieën als in 2017. Maar wat verandert er dan wel voor de zakelijke rijder?Bijtelling
Net als in 2017 heb je in 2018 twee bijtellingscategorieën. 4% voor volledig elektrische of waterstof auto's (auto's met 0 gram CO2 uitstoot) en 22% bijtelling voor auto's met minimaal 1 gram CO2 uitstoot.
Volgend jaar, in 2019, verandert de bijtelling wel weer. Aan de 22% bijtellingscategorie verandert er niets. De 4% bijtellingscategorie verandert wel. Deze krijgt een staffel. Tot € 50.000,- fiscale waarde van je auto betaal je 4% bijtelling. Daarboven betaal je 22% voor het bedrag meer dan € 50.000,-.
De bijtelling geldt voor de periode van maximaal 60 maanden vanaf de tenaamstellingsdatum.
Is uw auto ouder dan 60 maanden (5 jaar)? Dan wordt na 5 jaar opnieuw bekeken aan de hand van de dan geldende regels in welke bijtellingscategorie hij dan valt. Let op: Dan geldt het algemene bijtellingspercentage van 25%. Alleen voor auto's met een tenaamstelling vanaf 1-1-2017 geldt 22% bijtelling.
Voor de categorie Youngtimers verandert er niets. Dat zijn auto's die minimaal 15 jaar oud zijn. Hiervoor betaal je 35% bijtelling over de waarde in het economische verkeer. Simpel gezegd:"Wat is je auto nu waard?". Omdat je auto elk jaar meer of minder waard kan zijn, verandert je bijtelling ook. Meestal wordt een auto elk jaar minder waard, dus dan betaal je elk jaar minder bijtelling.
Als je je bijtelling wilt bereken, dan kan dat hier.
Geen bijtelling
Als je geen bijtelling wilt betalen. Dan is dat mogelijk door het invullen van de "Verklaring geen privégebruik auto". Je mag dan niet meer dan 500 kilometer per jaar privé rijden met je auto. Indien de Belastingdienst daarom vraagt, dan dien je wel een sluitende rittenregistratie te overhandigen. De aanbieders van Ritregistratiesystemen vind je hier. Indien het ritregistratiesysteem het Keurmerk RitRegistratieSystemen heeft, dan gaat de Belastingdienst er vanuit dat uw rittenregistratie sluitend is. Zij kunnen nog wel een controle instellen of een rit zakelijk of privé is.
BPM
Op de catalogusprijs van een personenauto zitten twee soorten belastingen, namelijk de BPM en BTW. Er wordt in 2018 nog geen BPM (Belasting Personenwagens en Motorvoertuigen) op volledig elektrische of waterstof auto's geheven? De Overheid doet dit bewust om haar bijdrage te leveren aan een beter milieu. Dit voordeel voor volledig elektrische en waterstof auto's geldt tot en met 2020.
De aankomende jaren wordt er elk jaar minder BPM geheven. De Overheid is namelijk het BPM-percentage op een nieuwe auto aan het verminderen.
Wegenbelasting
Tot en met 2020 betaal je voor een volledig elektrische of waterstof auto geen wegenbelasting (MRB). Daardoor kan er vaak een aantrekkelijk maandelijks leasetarief afgegeven worden voor EV’s.
Plug-In hybride auto's hebben een minder groot voordeel. Voor deze auto's geldt namelijk het halftarief. Deze auto's betalen niet de volledige wegenbelasting, maar slechts de helft. Dat compenseert ook het hogere autogewicht, omdat een plug-in hybride auto extra accu's meeneemt.
Schrijf je nu in als gratis VZR-lid en blijf op de hoogte van interessante onderwerpen voor zakelijk rijdend Nederland. Daarnaast help je ons bij onze lobby voor de zakelijke rijder. Voor vragen kun je altijd contact opnemen via info@vzr.nl of 0347 - 345 246.