Wel of geen leaseauto?
Datum: 10-07-2017
De leasecijfers van het eerste half jaar zijn bekend. Dat is altijd een mooi moment om de tussentijdse balans op te maken. Hoe staan de verschillende merken en modellen er nu voor? Welke invloed heeft de stabilisatie van de bijtellingspercentages op de markt en de keuze van de leaserijder?
De afgelopen tien jaar zijn er veel wijzigingen geweest in de bijtellingspercentages. Daardoor heeft de zakelijke automarkt veel rare sprongen gemaakt. Het ene jaar was een model niet aan te slepen, iedereen wilde hem hebben. Het jaar erna stonden de dealerschappen er vol mee, omdat hij in een andere bijtellingscategorie viel en daardoor veel minder populair was.
Welke merken en modellen zijn nu in 2017 het populairst?
Om te bepalen welke merk en model het meest geregistreerd is, moet eerst het begrip zakelijke auto cq. leaseauto gedefinieerd worden. Een samenvatting van alle definities ziet er als volgt uit:
“een auto die door middel van een leaseconstructie ter beschikking is gesteld aan een leasenemer.”
Maar hoe zit dat dan bij Private Lease hoor ik u zeggen. Bij deze auto’s is de wagenparkbeheerder, financieel manager óók de beslisser én leasenemer (lees: bestuurder). Deze privé persoon is alles in één. Hij/zij kan zelfs de auto op zijn naam hebben staan. Sommige leasemaatschappijen maken dan gebruik van Registratie Tenaamstelling Leasemaatschappijen (RTL). De auto staat dan op naam van de private lease gebruiker, maar in een apart register staat genoteerd tot welke leasemaatschappij het voertuig behoort.
Een verschil
Als je dan gaat kijken naar de meest geregistreerde leaseauto’s van de afgelopen maanden, dan zie je daarin een verschil in aantallen. Dat wordt voor het grootste gedeelte verklaard door de RTL. De ene partij heeft het over een kleine 70.000 leaseregistraties in de eerste zes maanden van 2017. De ander heeft het over een kleine 90.000 leaseregistraties. Ongeacht het verschil in “inzicht” is Volkswagen de nummer 1, al is hun marktaandeel wel iets afgenomen ten opzichte van de eerste zes maanden van 2016. Van gemiddeld 16% naar 14% marktaandeel. Dat zijn nog steeds ongeveer 10.000 Volkswagen op Nederlands kenteken. Een knappe prestatie! We zien dat de overige merken in de top 10 wel dichter bij elkaar zitten dan ooit. Er zijn minder uitschieters dan voorgaande jaren.
Kanshebber
De afgelopen zes maanden was de top 10 modellenverkoop een mix van kleinere auto’s, die voornamelijk voor private lease en als huur/voorloopauto ingezet zijn, en uiteraard stationwagons. Nederland is nu eenmaal een stationwagon-land. Het is nog te vroeg om te zeggen welk model in heel 2017 het meest geregistreerd zal worden, maar Opel maakt vooralsnog een goede kans met hun Astra. De Astra is namelijk ‘periodekampioen’. Volkswagen heeft de beste kaarten om in december met de overwinning naar huis te gaan.
Jammer genoeg kunnen we ook nog niet zeggen of we in 2017 meer zakelijke auto’s op de weg zullen zien dan in 2016. Tot nu toe staat de verkoopteller wel op + 40%, maar we zullen geen verkooppiek in december zien, omdat de bijtellingspercentages niet zullen veranderen per 2018.
Op de hoogte blijven?
Via onze website en ons ledenbulletin houden wij u op de hoogte van alle ontwikkelingen en tips rondom zakelijk rijden. Schrijf u nu in als VZR-lid en ontvang ons maandelijks ledenbulletin met interessante onderwerpen voor zakelijke rijdend Nederland. Daarnaast helpt u ons bij onze lobby voor de zakelijke rijder. Voor vragen kunt u altijd contact opnemen via info@vzr.nl of 0347 – 345 246.
Geplaatst op: 10-07-2017 15:55