Wat betekent Prinsjesdag 2024 voor de zakelijke rijder?
Datum: 18-09-2024
Wat betekent Prinsjesdag 2024 voor de zakelijke rijder?
Tijdens Prinsjesdag worden de regeringsplannen voor het aankomende jaar gepresenteerd. Uiteraard zijn wij vooral nieuwsgierig naar de regelingen voor de zakelijke rijder. We vroegen VZR-bestuurslid Heleen Elbert - fiscaal jurist en specialist autobelastingen – naar de belangrijkste ontwikkelingen. Wij zetten er vijf voor je op een rij.
Accijnsverlaging brandstof
Allereerst het goede nieuws voor iedereen die regelmatig zijn of haar auto voltankt: niet alleen kun je nog een jaar langer profiteren van de huidige korting op de brandstofaccijns, ook de jaarlijkse indexatie van de brandstofaccijns gaat niet door. Kortom: dit voordeel loopt door tot eind 2025.
Motorrijtuigenbelasting elektrische auto's
Nu hoef je nog geen motorrijtuigenbelasting te betalen wanneer je een elektrische auto bezit. Het was al bekend dat je per 2025 25% motorrijtuigenbelasting gaat betalen en ook over de jaren daarna zijn er al allerlei voorstellen gedaan. Nieuw is dat verduidelijkt wordt dat in 2025 het 25% tarief niet alleen geldt voor de motorrijtuigenbelasting, maar ook voor de provinciale opcenten die je voor een auto moet betalen.
Daarnaast zijn de tariefvoorstellen voor de jaren 2026 tot 2030 aangepast. Volgens het wetsvoorstel van vandaag ga je per 2026 75% motorrijtuigenbelasting betalen voor een elektrische auto. Je krijgt dus een korting van 25% ten opzichte van een 'gewone' auto. De reden hiervoor is dat een elektrische auto zwaarder is dan een gewone auto. De motorrijtuigenbelasting is gebaseerd op het gewicht van een auto en door de korting word je gecompenseerd voor het extra gewicht van de accu. Het nu aangekondigde tarief 2026 is hoger dan het 60% tarief dat begin dit jaar werd aangekondigd. In 2028 komt er een evaluatie.
Bijtelling bestelauto aangepast
Voor alle duidelijkheid: we hebben het hier niet over de 'gewone' bijtelling, maar over de eindheffing doorlopend afwisselend gebruik bestelauto, ook wel de € 300-regeling genoemd. Die eindheffing blijft gelukkig wel bestaan, maar wordt vanaf 2025 jaarlijks iets verhoogd. Dit is op zich wel logisch omdat dit bedrag al sinds 2006 niet is aangepast. Het nieuwe bedrag wordt volgens de wettekst € 438 (hoewel in de toelichting ook € 439 wordt genoemd).
Speciale PHEV tabel vervalt
Er is op dit moment een speciale tabel voor het bepalen van de bpm bij plug-in hybride auto's (PHEV's). Deze tabel verdwijnt per 1 januari 2025 uit de wet. De reden hiervoor is dat de uitstoot van PHEV's tegenwoordig steeds nauwkeuriger kan worden bepaald. Voor auto's met een oude typegoedkeuring is dit goed nieuws: voor deze auto's wordt de bpm waarschijnlijk wat lager dan nu. Voor auto's met een nieuwe typegoedkeuring verwacht men dat deze in de nieuwe situatie niet slechter af zijn.
BPM voor bestelauto's met onbekende uitstoot
Zoals je misschien wel weet, wordt de bpm voor bestelauto's per 2025 niet meer vastgesteld op basis van een vast percentage, maar op basis van de werkelijke CO2-uitstoot. Maar wat als deze uitstoot niet bekend is? Normaal wordt de bpm dan vastgesteld op basis van een uitstoot van 395 gram per kilometer. Voor bestelauto's is dit aan de hoge kant, daarom heeft het kabinet besloten om bij bestelauto's niet uit te gaan van 395 gram, maar van 330 gram per kilometer.
Bekijk hier het hele artikel van Heleen Elbert
Geplaatst op: 18-09-2024 09:11