VZR-lid was liever geen ervaringsdeskundige geweest bij Arrest #2
Datum: 04-09-2020
VZR-lid was liever geen ervaringsdeskundige geweest bij Arrest #2
De uitspraak van de rechter op 15 juli 2020 stelde één van de VZR-leden in het gelijk en maakte daarmee een einde aan het afkoopsomverhaal, dat bijna twee jaar geleden begon. Het betreffende lid vertelt graag zijn verhaal in een interview om andere zakelijke rijders te informeren over wat er kan gebeuren als je in goed vertrouwen een autoregeling tekent en je niet bewust bent van de achterliggende contractuele afspraken.
Het VZR-lid start als werknemer bij een bedrijf en krijgt hier een leaseauto tot zijn beschikking. Hij tekent de autoregeling, waarin ook een afkoopsomclausule is opgenomen. Het eerste jaar kreeg hij een leaseauto op basis van shortlease. Tenminste, dat was de afspraak, maar na een paar maanden werd hem dringend verzocht een poolauto over te nemen van een collega. Later heeft hij zijn eigen leaseauto gekregen, die hij zakelijk heeft gereden. Na een paar jaar besluit hij zijn carrière elders te gaan voortzetten.
Afkoopsom
De werkgever neemt na het besluit tot uitdiensttreding van de werknemer een stellige positie in over de afkoopsomclausule; zij presenteren een afkoopsom van € 9.075,- inclusief BTW. De werknemer probeert op een normale manier de afhandeling van zijn uitdiensttreding te regelen en blijft in gesprek met de werkgever. Hij vertelt : “Zij verklaarden: jíj hebt getekend en dit is het bedrag dat daarbij hoort”. Niemand van de paar honderd werknemers kon de auto volgens de werkgever overnemen. Best apart, als de werknemer zelf wel een leaseauto moest overnemen van een collega in het begin van zijn carrière bij deze werkgever.
“Opvallend zijn de adviezen die je, gevraagd en ongevraagd, ontvangt uit je persoonlijke omgeving: Ga niet de confrontatie aan met je werkgever, bedrijven zijn sterker en winnen altijd. Maar het voelde niet goed… Natuurlijk was het makkelijker om het bedrag te betalen en verder te gaan, maar het was een fors bedrag, zeker met de BTW er nog eens bij.” vertelt hij verder.
Contraberekening
Een zoekactie op het internet bracht hem bij de Vereniging Zakelijke Rijders. “En dat was het keerpunt”, zo vertelt hij zelf. Zeker na het telefoongesprek met de experts. Het was duidelijk dat VZR een partij is met ervaring op dit gebied. Allereerst bleek dat het doorbelasten van de BTW helemaal niet mag en dat zorgde ervoor dat de drempel lager werd om verder onderzoek te doen: hij besloot door te gaan in dit proces. VZR leverde een expertiseberekening van de afkoopsom van € 3.500,- uiteraard zonder BTW.
Het standpunt van de werkgever verhardde nadat zij geconfronteerd werden met deze expertiseberekening. Ons lid moest zelf gaan onderhandelen met de leasemaatschappij, terwijl de leasemaatschappij alleen een contract heeft met de werkgever en nooit met de berijders. Ons VZR-lid besluit, op aanraden van VZR, het contra expertisebedrag te betalen. De werkgever is het daar niet mee eens en maakt de gang naar de rechter. VZR ondersteunde dit proces, door een ervaren advocaat op dit gebied in te schakelen en duidelijke afspraken te maken met het VZR-lid. “Mijn gevoel dat wij de juiste stappen aan het nemen waren, werd bevestigd door de advocaat en VZR. Gas erop!”.
Uitspraak
De rechter heeft hem op 15 juli 2020 in het gelijk gesteld. Het vonnis maakt duidelijk dat de eisen van goed werkgeverschap met zich mee brengen, dat werkgever verantwoordelijk is voor een goede uitvoering van de leaseovereenkomst en het berijderscontract. Naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid is het onaanvaardbaar de volledige afkoopsom voor rekening van werknemer te laten komen.
De werkgever had werknemers adequaat moeten informeren, inclusief de financiële consequenties. De werkgever kan niet doorverwijzen naar de eigen verantwoordelijkheid van de werknemers.
Het VZR-lid is uiteraard blij met de uitspraak. “Het gevoel in mijn gelijk te staan, is bevestigd. Voor het geld hoef je het niet te doen, maar ik had gelijk! Dat is heel wat waard”. Hij is blij dat hij heeft doorgezet, hoewel hij liever geen ervaringsdeskundige zou willen zijn. De volgende keer weet hij wel beter en zorgt hij er voor dat alles goed zwart op wit staat. Hij vertelt over de impact van dit proces: “Ik word nog steeds aangesproken over het proces, van geruchten dat ik niets betaald heb, tot mensen die mij vragen hoe je zoiets het beste aanpakt. De redelijke afkoopsom van € 3.500,- heb ik netjes betaald aan mijn oud-werkgever!’’
Advies
Hij adviseert leaserijders vooral goed de autoregeling en het berijderscontract te lezen en meer informatie in te winnen als dat nodig is, bijvoorbeeld op VZR.nl. Het leasecontract lijkt nog te vaak een blackbox tussen werkgever en leasemaatschappij. “Zorg er voor dat duidelijk is wat je concreet kunt verwachten”.
Hij is ontzettend blij met de ondersteuning van VZR en de advocaat. “Zij stelden de juiste vragen, de zaak klopte volgens hen ook niet en ik ben blij te hebben doorgezet”.
Op de vraag of hij weer een leaseauto rijdt, antwoordt hij: “Ik ben nu zeer tevreden met mijn NS business card.’’
Lees meer over een afkoopsom op onze website. Heb je hulp nodig bij de afwikkeling van je afkoopsom, dan kan je direct contact met ons opnemen.
Geplaatst op: 04-09-2020 10:57