Verkeersveiligheid in Nederland: Een interview met Collin Bell van VVGN
Datum: 06-06-2024
Collin Bell werkt als commercieel directeur bij Verkeersveiligheid Groep Nederland (VVGN), een organisatie die zich inzet voor het vergroten van verkeersveiligheid in Nederland. Tijdens een recent interview gaf hij ons inzicht in zijn rol, de missie van de organisatie en de uitdagingen op het gebied van verkeersveiligheid in Nederland.
De missie van VVGN
VVGN heeft als missie om Nederland verkeersveiliger te maken. Bell legt uit dat de organisatie zich richt op het bewust maken van bestuurders over hun rijgedrag en hen leert beter te anticiperen op de gevaren op de weg. Met locaties in Lelystad en bij klanten zelf, traint VVGN jaarlijks ongeveer 30.000 deelnemers.
De functie van Collin Bell
Als commercieel directeur maakt Bell de vertaalslag van wat er speelt binnen bedrijven en zoekt daarbij naar passende oplossingen. Hij werkt bijvoorbeeld samen met bedrijven zoals Jumbo die kampen met hoge schadelasten en personeelsverloop. Door op maat gemaakte trainingen te ontwikkelen, draagt hij bij aan het verbeteren van verkeersveiligheid en duurzaamheid, terwijl de trainingen ook financieel haalbaar blijven.
Betekenis van verkeersveiligheid
Bell begon in 2008 bij VVGN en merkte dat veel mensen in Nederland onvoldoende rijvaardigheden hebben. Hij stelt dat verkeersveiligheid pas echt bereikt wordt wanneer er geen letsel meer plaatsvindt op de weg. Herhaalde rijvaardigheidstrainingen en preventieve maatregelen zijn volgens hem essentieel, iets wat in Nederland niet verplicht is. Bell wijst op het voorbeeld van België, waar bestuurders binnen vijf jaar na het behalen van hun rijbewijs een rijvaardigheidstraining moeten volgen.
Uitdagingen in verkeersveiligheid
Volgens Bell zijn er twee grote uitdagingen in de huidige verkeersveiligheid:
- Nieuwe Mobiliteit: Er zijn steeds meer verschillende voertuigen op de weg, zoals bakfietsen en elektrische fietsen, waarvoor nog geen eenduidige wet- en regelgeving bestaat. Gemeentes regelen dit naar eigen inzicht, wat leidt tot inconsistenties.
- Afleiding en Overmoed: Mensen overschatten hun eigen rijvaardigheid en onderschatten de gevaren van afleiding, zoals gebruik van alcohol of smartphones tijdens het rijden. Het bewustzijn hierover moet constant worden verhoogd.
De meest voorkomende oorzaken van verkeersongevallen zijn afleiding en het verkeerd inschatten van snelheidsverschillen tussen verschillende verkeersdeelnemers. Bell benadrukt dat vooral kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers (op e-bikes), vaak betrokken zijn bij ongevallen met letselschade.
Alliantie Stop Verkeersongevallen
VVGN is medeorganisator van de Alliantie Stop Verkeersongevallen. Deze alliantie richt zich niet alleen op zakelijke rijders, maar ook op kwetsbare verkeersdeelnemers zoals schoolgaande kinderen en ouderen op (elektrische) fietsen. Door middel van gratis videotrainingen streeft de alliantie naar 10.000 minder verkeersongevallen per jaar. Samenwerkingen met grote partijen zoals Allianz, basisscholen en influencers zijn hierbij cruciaal.
Infrastructuur en verkeersveiligheid
Bell benadrukt dat goede infrastructuur de basis vormt van verkeersveiligheid. Echter, het gedrag van de bestuurder, de staat van het voertuig en de rijvaardigheden zijn even belangrijk. Rijkswaterstaat test regelmatig met geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS) en past de infrastructuur hierop aan om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Verantwoordelijkheid van werkgevers
Werkgevers hebben een grote verantwoordelijkheid als het gaat om verkeersveiligheid. Bell legt uit dat werkgevers niet alleen moeten zorgen voor goede voertuigen en rijbewijzen voor hun medewerkers, maar ook voor hun verkeersveiligheid als onderdeel van hun werk. Europese wetgeving, zoals de Serious ID, benadrukt de verplichting van werkgevers om maatregelen te treffen voor verkeersveiligheid en duurzaamheid.
Bewustwording bij werkgevers
Er zijn veel mogelijkheden om de bewustwording onder werkgevers te verhogen, zoals het gebruik van gratis tools van initiatieven zoals MONO-zakelijk en deelname aan de Alliantie Stop Verkeersongevallen. Een belangrijke vraag die werkgevers zich volgens Bell vaker zouden moeten stellen is: "Wat doe jij eraan om je medewerker weer veilig thuis te laten komen?"
Feiten en cijfers
Bell sluit af met enkele zorgwekkende feiten: dagelijks gebeuren er in Nederland 1.200 ongevallen, waarbij jaarlijks 20.000 mensen zwaar letsel oplopen. Dit benadrukt de urgentie van de missie van VVGN en de Alliantie Stop Verkeersongevallen voor de noodzaak van blijvende inspanningen op het gebied van verkeersveiligheid.
Wil je meer weten over VVGN? Klik dan hier
Geplaatst op: 06-06-2024 17:16