Sander de Potter: We zijn van begin af aan een vechtersmerk geweest
Datum: 21-12-2022
Elk jaar interviewen wij een aantal VZR bedrijfsleden. Dit keer een interview met Sander de Potter, CEO van TrackJack. Over onder andere de snelle groei van het bedrijf, ontwikkelingen in de toekomst, verminderen van CO2-uitstoot en het privacy vraagstuk.
TrackJack is specialist in ritregistratie en GPS-Tracking, hoe is dat ontstaan?
We zijn specialist in kilometerregistratie, GPS track & trace en fleetmanagement-oplossingen. Met een disruptieve aanpak en meer dan 70.000 aansluitingen sinds de oprichting in 2009 zijn wij erin geslaagd de voorheen ondoorzichtige en prijzige GPS-markt open te breken.
Het veroveren van de markt ging opmerkelijk snel. Zo was er amper twee jaar na de oprichting al een samenwerking met Deutsche Telekom en haalden wij 2013 het landelijke nieuws met een item in Editie NL (RTL). In 2015 had TrackJack al ruim 25.000 objecten voorzien van onze GPS trackers. Die snelle groei leidde in 2015 tot een finaleplaats voor de prestigieuze Erasmus Innovatie Award van INSCOPE (Erasmus Research Institute of Management).
Al sinds het begin ligt de focus van TrackJack op de drieslag innovatie, betaalbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. Een bewuste keuze, wij zijn van begin af aan een vechtersmerk geweest. Ons inziens was dat hard nodig, omdat de markt voor GPS-oplossingen erg ondoorzichtig was. Doordat wij grote volumes produceren, scherp inkopen en genoegen nemen met een kleine marge, hebben we in relatief korte tijd deze stevige positie kunnen verwerven.
Data wordt steeds belangrijker tijdens het rijden, welke interessante ontwikkelingen kunnen we de komende tijd verwachten?
Op zich zegt een coördinaat met snelheid tijdens een rit niet zo veel, het gaat steeds meer om algoritmes die berekeningen uitvoeren en andere systemen voeden van informatie. Denk daarbij aan rijgedraganalyse waardoor gunstigere verzekeringstarieven mogelijk worden. Daarnaast kunnen we ritten en mobiliteit in het algemeen categoriseren en overzichtelijk boordelen op het gebied van verkeersveiligheid en milieuvriendelijkheid (CO2 uitstoot). Dat laatste gaat steeds belangrijker worden gelet op de klimaatdoelen die Nederland moet halen. Het zal in de toekomst steeds meer gaan over het bewerken van de data en het delen daarvan.
Is er, met de komst van steeds meer data van de auto zelf, nog wel toekomst voor additionele hardware die in de auto moet worden ingebouwd?
Absoluut, met onze aanpak kan je merkonafhankelijk en eenduidig binnen een platform oordelen over je vloot en geeft het daarnaast grip en inzicht over alle andere mobiliteit van medewerkers. Dat er ook data uit het voertuig komt maakt onze propositie alleen maar breder. Het is de kunst om de data op een efficiënte wijze te ontsluiten en beschikbaar te stellen.
Wat is de belangrijkste reden waarom zakelijke rijders voor een ritregistratie of tracking systeem kiezen?
Op dit moment wordt ritregistratie hoofdzakelijk ingezet ter voorkoming van bijtelling. Daarnaast zien wij een sterke beweging naar een beoordelingsmechanisme voor zakelijke mobiliteit, als tool om nog beter maatschappelijk te kunnen ondernemen en medewerkers te betrekken in deze beweging.
Voorzien jullie dat met de oplopende autoprijzen, leaseprijzen en dus ook bijtelling dat er meer mensen gaan kiezen voor het níet betalen van bijtelling en dus gebruik gaan maken van de 500-km regeling?
Wij denken dat dat zeker invloed gaat hebben op de keuze van de zakelijke rijder, we zien erg uit naar een eerlijker systeem van bijtellen. De huidige methode heeft een averechts effect op de milieudoelen van de overheid.
Jullie hebben oplossingen voor het registreren van de CO2-uitstoot van bedrijven met meer dan 100 medewerkers. In hoeverre gaat dit effectief bijdragen aan een vermindering van de CO2-uitstoot?
We hebben hier flink op ingezet. We hebben onze software aangepast zodat het mogelijk is om de CO2-uitstoot te registeren van alle verplaatsingen ongeacht de wijze waarop. Hierbij weten we niet alleen de CO2-uitstoot, maar geven we ook een Green Driving score waardoor de berijder ziet in hoeverre hij of zij zich gedraagt ten opzichte van de norm. Het begint natuurlijk met meten en rapporteren, dit leidt tot bewustwording bij de werkgever en werknemer wat uiteindelijk tot gedragsverandering gaat leiden.
Hoe meer data er verzameld wordt, hoe meer de privacy in het geding komt. Merk je dat meer berijders zich zorgen maken over hun privacy?
Jazeker, we krijgen daar veel vragen over en hebben dat erg hoog in het vaandel staan. In het algemeen is daar de AVG op van toepassing. Binnen het Keurmerk Ritregistratiesystemen is daar een protocol voor opgesteld om de privacy te waarborgen. Ook bieden we een verwerkersovereenkomst, Privacy regeling tussen de werkgever en werknemer en hebben we zelfs een hele podcast met een advocaat opgenomen over het onderwerp.
Sander rijdt een Tesla Model S uit 2017 en heeft net zijn droomauto, een hagelnieuwe Tesla Model S besteld.
Geplaatst op: 27-12-2022 10:33