Nieuwe BPM-tabel. Wat verandert er voor de zakelijke rijder?
Datum: 28-10-2019
Vanaf 1 juli 2020 is er een nieuwe BPM-tabel. Dat betekent dat de ‘luxe-belasting’ op nieuwe auto’s op een andere manier berekend wordt. In de media zult u wellicht gelezen hebben dat deze nieuwe BPM-berekening ervoor zorgt dat nieuwe auto’s duurder worden, maar hoe komt dat dan? En wat betekent dat voor de zakelijke rijder?
Waar is de BPM op gebaseerd?
De BPM is een extra belasting (naast de BTW), die op nieuwe auto’s geheven wordt. De hoogte van de BPM is afhankelijk van het aantal gram CO2-uitstoot van de auto. Hoe meer CO2-uitstoot, hoe hoger het BPM-bedrag. Omdat elektrische auto's geen CO2 uitstoot hebben, betalen ze nu geen BPM.
Wordt een auto na 1 juli duurder of goedkoper?
Omdat de overheid (staatssecretaris Wiebes) destijds aangegeven heeft dat de overgang van NEDC naar WLTP, budget-neutraal zou verlopen zijn verschillende partijen een onderzoek gestart. De RAI Vereniging en BOVAG hebben KPMG ingeschakeld om te onderzoeken of een nieuwe auto nu wel of niet duurder zou worden na 1 juli. Nu blijkt dat de nieuwe BPM-tabel nog steeds voor een verhoging van de BPM zorgt. Gemiddeld wordt een auto vanaf 1 juli 2020 € 450,- duurder.
Dit betekent voor de zakelijke rijder…
De bijtelling wordt berekend over de fiscale waarde van een auto. Daar zit de BPM ook in. Dus door de verhoging van de BPM met € 450,-, betalen zakelijke rijders na 1 juli 2020 meer bijtelling voor hun nieuwe en dat dan de aankomende 60 maanden… Terwijl het om dezelfde auto gaat als vóór 1 juli 2020.
Daarnaast zijn veel zakelijke rijders gebonden aan norm-leasetabellen. Op basis van leaseprijs of aanschafwaarde valt een auto wel of niet in de tabel. Als een leaseauto duurder wordt, dan vallen enkele auto’s niet meer in deze norm-leasetabel. Daardoor kunnen bepaalde auto’s niet meer gekozen worden en heeft de zakelijke rijder/leaserijder dus minder keuze.
Enkele rekenvoorbeelden
Er wordt gezegd dat een nieuwe auto gemiddeld € 450,- duurder wordt. Dat betekent dat er uitschieters naar boven en beneden zijn. Om je een gevoel te geven waar die € 450,- vandaan komt, zie je hieronder enkele voorbeelden. Deze voorbeelden komen tot stand in samenwerking met JATO Dynamics.
Volkswagen Polo Trendline
1.0 liter Benzine 80 pk 106 gram CO2-uitstoot Consumentenadviesprijs € 17.750,- Huidige BPM € 3.382,-. BPM na 1 juli 2020 € 3.287,- BPM- verschil minus 2,8%
Volkswagen Polo Highline
1.0 liter benzine 95 pk 138 gram CO2-uitstoot Consumentenadviesprijs € 30.800,-
Huidige BPM € 3.252,- BPM na 1 juli 2020 € 4,170,- BPM- verschil plus 28,2%
Toyota Prius Hybrid
1.8 liter benzine/elektro 122 pk 75 gram CO2-uitstoot Consumentenadviesprijs € 32.995,-
Huidige BPM € 742,- BPM na 1 juli 2020 € 957,- BPM- verschil plus 29%
Range Rover Sport Plug-In Hybrid
2.0 liter benzine/elektro 404 pk 72 gram CO2-uitstoot Consumentenadviesprijs € 136.470,-
Huidige BPM € 9.032,- BPM na 1 juli 2020 € 8.887,- BPM- verschil minus 1,6%
Voorlopige conclusie
Uit deze rekenvoorbeelden valt te herleiden dat enkel de uitvoeringen met héle lage CO2-waardes een klein BPM-voordeel krijgen na 1 juli 2020. Maar dat zijn niet de meest verkochte auto’s. Verreweg de meeste auto’s krijgen te maken met een BPM-verhoging. Deze procentuele verhogingen zijn vele malen groter, dan de enkele verlagingen. Per saldo wordt de gemiddelde nieuwe auto duurder.
Geplaatst op: 29-10-2019 16:03