Niet elke winterband is een winterband
Datum: 22-01-2018
Alhoewel het einde van het winterbandenseizoen al bijna in zicht is, is er toch iets belangrijks aan de hand. Per 1 januari 2018 is er in Duitsland een nieuwe regel die bepaalt welke band wel of niet een winterband is. Niet iedere M+S band (Mud + Snow/modder en sneeuw) geldt meer als winterband.
Voorheen zei men in Duitsland dat een M+S band ook een winterband was. Je hoefde niet perse de three peak mountain snowflake (Alpine symbool/ijsberg met sneeuwlogo) op de zijkant van je band te hebben staan. De regels zijn nu dusdanig aangescherpt dat in de toekomst alleen de three peak mountain snowflake op je band gekwalificeerd wordt als winterband.
Overgangsperiode
Je hoeft niet gelijk je M+S banden weg te gooien. Je hebt namelijk tot 2024 om ze te vervangen. De productiedatum op de zijkant van je band (DOT-code) is hiervoor bepalend. Banden geproduceerd vóór 2018 met alleen een M+S symbool mogen tot 30 september 2024 gebruikt worden. Dit kun je aflezen aan de hand van de DOT-code van je band. De laatste vier cijfers staan voor de productiedatum, bijvoorbeeld 2917 betekent: 29e week van 2017. Je kunt dit ook laten controleren bij de garage.
Winterbanden die geproduceerd zijn vanaf 1 januari 2018, die moeten het Alpine symbool (sneeuwvlokje) hebben. Alleen dan gelden ze in Duitsland als winterband.
Boete
- Als je in Duitsland rijdt zonder winterbanden, dan is de boete minimaal € 60,-.
- Maar let op! Als je banden niet aan de wettelijke regels voldoen, dan kan het zijn dat je verantwoordelijk wordt gehouden bij een ongeval.
- Naast de winterbandenboete kun je ook een boete krijgen als je geen antivries in je ruitensproeiervloeistof hebt zitten of geen sneeuwkettingen bezit bij het rijden over besneeuwde bergwegen.
- Er is geen vaste periode voor het gebruik van winterbanden
- Bij winterse omstandigheden, bijvoorbeeld sneeuw, ijs, of modder moet je auto voorzien zijn van goedgekeurde winterbanden.
Geplaatst op: 22-01-2018 16:51