Keuze elektrische leaseauto te vaak inkomensafhankelijk
Datum: 20-04-2023
Uit een onlangs gehouden VNA-onderzoek onder leaserijders komt naar voren dat een EV te duur is voor veel leaserijders. Het gaat dan met name over de lagere en gemiddelde gezinsinkomens.
Bruto (gezins)inkomen | % leaserijder kiest volgende auto elektrisch (zakelijk en private lease) |
Tot € 30.000 | 6% |
€ 30.000 - € 50.000 | 16% |
€ 50.000 - € 75.000 | 25% |
€ 75.000 - € 100.000 | 36% |
> € 100.000 | 40% |
Hoge bijtelling
Een oorzaak van deze keuze is het feit dat elektrische auto’s nog altijd duur zijn en voorlopig ook duur blijven, stelt VNA. Zo lag de gemiddelde aanschafprijs van volledig elektrische auto’s in 2022 volgens data van RDC op ruim € 53.000 tegenover bijna € 40.000 voor niet-EV’s. Dit betekent hogere leasetarieven en voor zakelijke rijders ook een hogere bijtelling voor het privégebruik.
Averechtse werking
Zo’n maatregel kan zelfs averechts werken, stelt VZR-voorzitter Jan van Delft: “Door de hoge prijs kunnen werkgevers gaan heroverwegen om de werknemer überhaupt geen auto aan te bieden. Werknemers die geen leaseauto meer krijgen gaan zakelijke kilometers vaker met hun privéauto afleggen, bijna altijd een exemplaar met een brandstofmotor. De beoogde CO2-winst van deze mogelijke maatregel wordt daarmee volledig teniet gedaan.”
Belang van klimaatdoelen
VZR staat achter het belang van de gestelde klimaatdoelen en onderschrijft ook de transitie naar een elektrisch wagenpark, maar staat niet achter de manier waarop deze doelen uitgevoerd moeten gaan worden.
Eerder schreef VZR er al dit artikel over.
Geplaatst op: 20-04-2023 10:24