Interview Tristan Hamelink: NIO is een community
Datum: 21-03-2023
De NIO ET7 is door de jury van de EV van het jaar verkiezing uitgeroepen tot Belofte van 2023. Tijd om nader in gesprek te gaan met Tristan Hamelink, Head of User Operation & Sales bij NIO.
NIO is Chinees maar de ET7 is wel ontworpen in EU?
NIO heeft een global setup. Het design centre zit van oudsher al in Duitsland, met Kris Tomasson als verantwoordelijke voor Design. Onderzoek en ontwikkeling (R&D) vind je in het Verenigd Koninkrijk en de ontwikkeling van software voor het grootste deel in Silicon Valley, Verenigde Staten. De productie vindt weer plaats in China. Dankzij de korte communicatielijnen werkt dit prima.
We zijn ook niet zomaar uit het niets begonnen. Gedurende de eerste vier jaar is er veel kennis opgedaan door bijvoorbeeld succesvolle deelname aan de Formule E. Ook is toendertijd met de NIO EP9 het ronde record op de Nürburging verbroken. Deze kennis was de basis voor hoe we NIO nu kennen.
NIO is fabrikant van slimme auto’s. Leg uit.
NIO is meer dan alleen het voertuig, we noemen het slim door bijvoorbeeld LIDAR. Een systeem dat met behulp van laserpulsen de omgeving in 3D kan vastleggen. Er zit nu al hardware in de auto waarmee in de toekomst autonoom gereden kan worden. Via over-the-air updates kan je met dezelfde auto over twee jaar een heel ander rijgedrag hebben wat techniek betreft. Denk ook aan NOMI, de digitale assistent in de auto. Zo kan je in de auto allerlei zaken handsfree met je stem aanpassen. Denk aan bediening van stoelverwarming, navigatie, ramen etc.
NIO zegt een Community builder te zijn, wat betekent dat?
Binnen de community hebben we een inclusive en exclusive deel. De auto’s vallen in het premium segment en zijn dus niet voor iedereen bereikbaar. Dat noemen we exclusive. Het inclusive deel is voor iedereen beschikbaar. We hebben bijvoorbeeld geen autodealers maar NIO Houses. Een plek waar je de auto kan ontdekken, maar waar ook werkplekken zijn. Je vindt er een NIO Café, speelplek voor de kids en we kunnen events organiseren. We willen echt wat teruggeven aan de community. Iedereen is welkom en mag deel uitmaken van wat wij bieden.
Hoe bouw je deze community op?
NIO is dus niet alleen maar een automerk. We hebben ook power solutions, batterijwisselstations (Power Swap Stations) en met NIO Life leveren we onder andere lifestyle-producten gemaakt van restmateriaal uit de fabriek. Via deze weg komen mensen op verschillende manieren in contact met NIO zonder de auto zelf te rijden. In de NIO App voor je telefoon komt alles samen. Dat dit werkt blijkt wel uit het aantal downloads in China. Er rijden daar ongeveer 300.000 NIO auto’s rond, maar de app heeft rond de 2,4 miljoen gebruikers. Dus ook als je geen auto rijdt zijn er interessante dingen te vinden in de app, zoals het delen van momenten, online store van NIO Life producten maar ook NIO punten sparen die je kunt gebruiken in het NIO House, bijvoorbeeld voor een cappuccino.
Is dit ook hetgeen wat NIO onderscheidt van andere EV-leveranciers?
Het is er zeker een onderdeel van. NIO is community focused. Daarnaast is de power swapping structuur uniek binnen Europa. Dit maakt een volautomatische batterijwissel in slechts een aantal minuten mogelijk. Hiermee is het in de toekomst ook mogelijk om een keer naar een grotere batterij te wisselen als je, bijvoorbeeld voor vakantie, een langere afstand moet afleggen.
Renault heeft het concept batterijwissel al eerder geprobeerd met de Fluence en dat faalde. Waarom hebben deze accuwisselstations bij NIO wel kans van slagen?
De markt is sinds die tijd veranderd. EV-adoptie zit in de lift en in China is het al een groot succes. We hebben daar meer dan 1.200 swap stations, waarmee 15 miljoen swaps zijn uitgevoerd. Een batterijwissel in een aantal minuten terwijl je de auto niet uit hoeft werkt snel en effectief. Bovendien is het meer dan alleen een accu wisselen. De conditie van de batterij en het elektrische systeem worden gecheckt. Door het goede onderhoud gaan de batterijen langer mee. Binnenkort bieden deze batterijwisselstations ook de mogelijkheid om op piekmomenten stroom uit het elektriciteitsnet in de regio op te vangen, om die mogelijk op een later moment terug te leveren wanneer die behoefte ontstaat.
Kunnen er in de toekomst ook andere merken gebruik maken van deze swapping stations?
Onze auto’s kan je ook ‘gewoon’ bij een AC- of DC-lader opladen. De gebruikelijke 11 kW laadsnelheid voor AC en voor DC van 10-80% in 30 minuten bij een 75 kWh batterij. De batterijwissel is extra, wanneer het jou zo uitkomt. We staan open voor andere merken die geïnteresseerd zijn in onze techniek.
Hoe zie je de toekomst voor NIO?
We hebben de kans en ruimte om alles goed op te bouwen. We groeien hard maar beheerst en zorgen op deze manier voor een optimale ervaring voor onze users. Dit gaan we verder uitbouwen. We blijven ons eco-systeem bouwen met de community die centraal staat en services rondom de auto, waarbij NIO Power belangrijk is. Naast een ultieme ervaring rondom laden willen we ook groeien op het gebied van energieservices. En we blijven naar nog meer mogelijkheden zoeken om een betere aarde achter te laten voor de volgende generatie zoals NIO oprichter William Li voor ogen heeft.
Geplaatst op: 21-03-2023 17:23