Bijtellingswetgeving ‘killing’ nieuwe mobiliteitsconcepten
Datum: 30-03-2021
Nieuwe initiatieven op het gebied van mobiliteit, zoals bijvoorbeeld MaaS, zijn amper aantrekkelijk voor de zakelijke rijder door de huidige bijtellingsregeling. De overheid moet daarom nadenken over een alternatief. Dat vertelde voorzitter Jan van Delft van de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) op het MaaS Congres.
De VZR-voorzitter ging in op de vraag of de landelijke overheid een rol kan spelen, zodat dit soort initiatieven voet aan de grond krijgen bij zakelijke reizigers. “Als geen ander”, was zijn duidelijke antwoord. Alternatieven voor een auto van de zaak zijn nu financieel gezien door de bijtelling nauwelijks in te kleuren en zakelijke reizigers en werkgevers willen geen dief zijn van hun eigen portemonnee. “Ons mantra is dan ook: kijk naar de bijtellingswetgeving en verander die. Dan zul je zien dat de deuren opengaan voor nieuwe mobiliteitsoplossingen.”
Betalen naar gebruik
De laatste tijd wordt over een vorm van betalen naar gebruik weer vaker gesproken door politici. Het ministerie van Financiën liet onlangs een onderzoek uitvoeren naar de impact van betalen naar gebruik op het reistijdverlies. Daardoor zullen de files fors afnemen, wees deze studie uit. Van Delft benadrukt echter dat hij niet voor betalen naar gebruik is op de manier waarop die ongeveer tien jaar geleden werd voorgesteld. De voorzitter benadrukt dat de zakelijke reiziger niet voor zijn lol op pad gaat, maar om op kantoor of bij afspraken te komen. “Het zou niet goed zijn voor de BV Nederland als we daar een penalty op gaan leggen.”
Maar de VZR is wel voorstander van een variabele bijtelling. Hiermee is de vereniging afgelopen augustus een pilot gestart. Iedereen met een auto van de zaak betaalt nu namelijk hetzelfde percentage aan belasting, ongeacht hoe veel privékilometers hij aflegt met die auto. De variabele bijtelling wordt echter berekend op basis van de daadwerkelijk gereden privékilometers in plaats van een vaste bijdrage. Bij privéritten is het de eigen keuze van de automobilist om wel of juist niet achter het stuur te kruipen. “Met een variabele bijtelling kun je het rijgedrag op een positieve manier beïnvloeden.”
Zakelijke rijderDe VZR staat erg positief tegenover MaaS en volgens Van Delft is zakelijke rijder inmiddels aan verandering toe. Files kwamen de laatste maanden maar weinig voor door corona, maar daarvoor had de zakelijke reiziger regelmatig problemen om afspraken na te komen. Hoewel de verwachting is dat straks opnieuw veel meer mensen in de auto stappen, heeft de zakelijke rijder geen zin om weer in files terecht te komen. “Hiervoor was de auto zaligmakend – het was onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. Dat beeld is aan het veranderen”, aldus Van Delft.
Bovendien hebben de lockdowns ook positieve effecten getoond, zoals het voordeel van flexibiliteit. De VZR heeft 33.000 leden en de groep die bereid is anders te denken, wordt volgens de voorzitter steeds groter. “Ze kennen de term MaaS vaak niet. Maar als je dan uitlegt wat het betekent, denken ze: dát is wat we nodig hebben.”
Kosten-batenplaatje
Hij heeft een advies voor MaaS-providers of deelmobiliteitsaanbieders die zakelijke reizigers proberen te bereiken. Het is namelijk de werkgever die moet faciliteren dat zijn medewerkers anders gaan denken over mobiliteit en ook anders kunnen reizen. “Kom bij werkgevers met een goed verhaal. Breng een kosten-batenplaatje in rekening en presenteer dat. Dan zul je zien dat ze allemaal geïnteresseerd zijn.”
Reizigers zullen nieuwe mobiliteitsconcepten eveneens omarmen als het aanbod aansluit bij de ideeën en wensen van deze doelgroep, verwacht Van Delft. “Als die reiziger ziet dat hij zijn reis heel makkelijk kan regelen via zijn iPhone én er voordeel uithaalt in geld, tijd en omdat hij uitgerust weer thuiskomt – op dat moment gaat hij om.” Maar eerst moet de overheid aan de slag met het alternatief voor de bijtellingswetgeving, concludeert hij.
Bron: VerkeersnetGeplaatst op: 30-03-2021 15:55