Elektrische auto is zonder aanschafsubsidie als 2e auto niet aantrekkelijk
Datum: 07-02-2020
Volgens RTL Nieuws wordt er per 1 juli 2020 een aanschafsubsidie geïntroduceerd voor particuliere kopers van elektrische auto’s. Deze aanschafsubsidie bedraagt voor nieuwe elektrische auto’s € 4.000,- en voor gebruikte elektrische auto’s € 2.000,-.
Uit onderzoek blijkt dat 78% van de zakelijke rijders thuis een tweede auto heeft. Wordt het nu met deze aangekondigde aanschafsubsidie ineens veel aantrekkelijker om als tweede auto een elektrische auto te hebben?
Benzineauto versus elektrische auto
Om dat te bepalen hebben we een benzineauto tegenover een elektrische auto gezet met uiteraard gelijkwaardige specificaties.
benzine | elektrisch | |
Vermogen (pk) | 130 | 136 |
Trekkracht (Nm) | 230 | 260 |
Acceleratie (0-100 km/h) | 8,7 | 8,1 |
Topsnelheid (km/u) | 208 | 150 (begrensd) |
Prijs | € 25.950 | € 35.250 |
Elektrische auto = Peugeot e-208 Allure
Zonder aanschafsubsidie is een elektrische auto duurder
Een elektrische auto is ongeveer € 10.000,- duurder dan een benzineauto (in ons vergelijk). Dit prijsverschil zorgt voor een hogere maandelijkse afschrijving. Zonder de aangekondigde aanschafsubsidie van € 4.000,- is de maandelijkse afschrijving van een benzineauto € 270,- per maand en voor een elektrische auto € 376,- per maand.
Onder aan de streep (bij een vergelijk van 4 jaar en 15.000 kilometer per jaar), zijn dan de kosten per kilometer* inclusief afschrijving: benzine 42,5 cent en elektrisch 45,2 cent. De aantrekkelijkere brandstofkosten en het ontbreken van motorrijtuigenbelasting zijn niet voldoende om de hogere afschrijving van een elektrische auto te compenseren.
Aanschafsubsidie maakt de elektrische auto goedkoper
De aanschafsubsidie van € 4.000,- maakt het een stuk interessanter om privé voor een nieuwe elektrische auto te kiezen!
De maandelijkse afschrijvingskosten voor een elektrische auto dalen dan namelijk met € 84,- per maand. Van € 376,- per maand naar € 292,- per maand. Dit heeft natuurlijk een rechtstreeks effect op de kilometerkostprijs.
Omgerekend naar de kilometerkostprijs van een elektrische auto daalt de kilometerkostprijs (vanwege de invoering van de aanschafsubsidie) van 45,2 cent per kilometer. naar 38,5 cent. per kilometer. Dat is 4 cent per kilometer goedkoper dan een benzineauto.
Wat zijn de concrete voordelen van de aanschafsubsidie voor een elektrische auto?
Uiteraard is je investering een stuk lager, omdat je € 4.000,- minder hoeft te betalen voor een nieuwe elektrische auto. Dit maakt een elektrische auto bereikbaarder voor de particuliere koper. Daarnaast zorgt de € 2.000,- aanschafsubsidie voor occasions ervoor dat je iets meer terugkrijgt voor je elektrische auto als je deze weer inruilt.
Zoals hierboven beschreven dalen je kosten per kilometer stevig bij de invoering van de aanschafsubsidie en ben je dus na 1 juli 2020 voor een elektrische auto 4 cent per kilometer goedkoper uit.
Verder kun je de gebruikskosten van een elektrische auto verder verlagen door bijvoorbeeld zonnepanelen op je huis te laten plaatsen, waardoor je goedkoper je auto oplaadt. En mocht je nu al een elektrische auto hebben, dan kun je het thuislaadpunt ook gebruiken voor de tweede elektrische auto. Dat bespaart je de aanschaf van een extra thuislaadpunt.
Met de aanschafsubsidie in het vooruitzicht wordt een elektrische auto als tweede auto bereikbaarder dan ooit. Ook voor de zakelijke rijder. En als je nu al een elektrische auto ervaren hebt, dan wil je toch niets anders meer…
*bron AutoWeek
Geplaatst op: 07-02-2020 10:09