Een uit de hand gelopen weddenschap
Datum: 26-08-2021
VZR sprak met Frank Leemkuil, CTO Micpoint
Micpoint is ontstaan uit een uit de hand gelopen weddenschap, Oom Jan had een discussie met een dierenarts, deze stelde dat de wereld van dierenartsen niet te automatiseren was. Jan ontwierp daarom een administratiesysteem voor de dierenarts, waarmee hij uiteindelijk marktleider werd. Met zijn Mercedes vol computers reed hij naar klanten, totdat zijn auto werd leeggeroofd. Hij had dan ook een alarmsysteem nodig dat op locatie werd ingebouwd en zo kwam hij bij Micpoint in Hoofddorp uit.
Inmiddels zorgt Micpoint vanuit Houten voor datagedreven fleetmanagement, waarbij Frank Leemkuil lachend vertelt dat er inmiddels wel het een en ander is veranderd. Het bedrijf is getransformeerd van het bouwen van een oplossing voor iedere vraag, naar een projectmatige en marktgestuurde onderneming.
Data delen
Frank ziet dat autonoom rijden nu snel ontwikkelt. Daarbij is het noodzakelijk dat autofabrikanten de data van de auto meer openstellen. Nu geeft de bestuurder aan welke data hij wil delen op basis van de privacywetgeving maar in de auto zit al veel meer data. De meeste bedrijven rijden met meer automerken, de oplossing moet dus ook multimerk zijn. Fleetmanagementpartijen zoals Micpoint hebben dus nog steeds bestaansrecht. Het echte inbouwen van kastjes in de auto zal wel langzaam komen te vervallen, zo schat Frank in. Ze schakelen dan ook over naar de nieuwe ‘internet-of-things’ oplossingen, zoals terugvindsystemen, materiaal beheren, inzetten en doorbelasten van het materieel aan de onderaannemers. De oplossingen verschuiven van alleen maar auto’s ook naar andere voertuigen en bijvoorbeeld het beveiligen van ladingen in pakhuizen.
Alleen wat je nodig hebt
De bestuurder weet meestal niet wat de fabrikant allemaal weet van zijn auto, zo kan de fabrikant al zien welke onderdelen er kapot zijn. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de bijzonder snelle terugroepacties die we tegenwoordig zien. Vanuit het oogpunt van dataprivacy moet de bestuurder wel weten wat er allemaal in de auto zit. Daar zitten ook prachtige functies bij zoals emergency call in brake down. Frank vertelt dan ook dat hij graag samenwerkt met autofabrikanten om kort op de bal te zitten.
Het is belangrijk om zorgvuldig om te gaan met de datagegevens, mede daarom is Micpoint ISO27001 gecertificeerd. Als leverancier heb je de taak om je klanten daarin te adviseren; data die je niet nodig hebt hoef je ook niet te hebben.
Geheim
Als we vragen naar de mooiste nieuwe ontwikkelingen, is het enthousiasme van Frank goed te merken. Hij vertelt over de passieve trackingoplossingen op basis van drie verschillende locaties: satelliet, wifi en cel (telefoonmasten). Micpoint kon, voor een KIWA-test, een auto met het My FMS systeem zelfs in een betonnen parkeergarage nog terugvinden. De politie maakt ook gebruikt van soortgelijke high-end technieken. Het mooie is dat criminelen dit systeem veel moeilijker kunnen hacken dan de standaardoplossingen. Hoe het precies werkt? Dat mag Frank dan weer niet vertellen…
Mindset
Andere ontwikkelingen van MicPoint zijn bijvoorbeeld gewicht- en balanstoepassingen. Als een bedrijfsauto te zwaar beladen is, is dat een economisch delict en dat kan je makkelijk voorkomen. Bedrijven kunnen met deze gewichtsbepaling eenvoudig de controle houden op het gebied van risico, duurzaamheid en dus besparingen. We zitten nu al in de transformatie dat bestelbussen kleiner en elektrisch worden. Via hubs en afleveringen ter plaatse, hoeft niet meer alles in die zware volle bus te liggen en dat is echt een andere manier van denken, ziet Frank.
Micpoint heeft meegewerkt aan de pilot variabele bijtelling van VZR. Frank denkt dat het nog wel even duurt voordat hier nieuwe wetgeving op gemaakt wordt. Hij werkt ook samen met de Belastingdienst en Stichting Keurmerkritregistratiesystemen. Zo worden de ritten uit de ritregistratiesystemen gestandaardiseerd en kan er transparantie plaatsvinden naar andere overheidsdiensten.
Frank Leemkuil is 38 jaar en van oorsprong software-architect, met zijn handen in de modder zoals hij zelf zegt. Op zijn 8e startte hij al een café in de garage van zijn ouders en vervolgens begon hij op zijn 13e met programmeren. Hij woont met zijn vrouw en twee dochters in Deventer, rijdt een Peugeot 5008 en hoopt dat de autonome auto er binnen nu en vijf jaar aankomt!
Geplaatst op: 26-08-2021 16:15