Diesel youngtimer wordt minder interessant
Datum: 25-11-2019
Van al het wegverkeer zorgt een oude dieselauto voor de meeste fijnstof. Teveel fijnstof is volgens het RIVM schadelijk voor het klimaat én de gezondheid van mensen. Het is daarom geen verrassing dat de overheid deze oudere dieselauto’s minder aantrekkelijk wil maken.
Met welke plannen?
Tijdens Prinsjesdag waren er al dieselaccijnsverhogingen van € 0,01 aangekondigd per 1 januari 2021 én 1 januari 2023. Naast deze hogere literprijzen wordt een oudere dieselauto ook al per aankomende 1 januari 2020 financieel zwaarder belast. De wegenbelasting gaat dan namelijk omhoog met 15% voor oudere dieselauto’s
Om welke oudere dieselauto’s gaat het?
Zeker niet elke diesel youngtimer gaat meer wegenbelasting betalen. De verhoging van de MRB geldt enkel voor oude dieselauto’s:
- met een hogere fijnstof uitstoot dan 5 milligram per kilometer (0,005 gram/km)
- waarbij het roetfilter verwijderd is
- waarbij de eerste toelating vóór 1 september 2009 ligt en de fijnstofuitstoot niet is vastgelegd bij het RDW
Huidige dieselauto’s (euro 6c, 6d-temp en 6d) stoten erg weinig fijnstof uit. Na onderzoek blijkt een dieselauto met euro 6d typering zelfs minder fijnstof uit te storen (15.000 deeltjes/cm3) dan dat er gemiddeld in een stad aanwezig is (50.000 deeltjes/cm3).
Consequentie diesel-youngtimer?
Rijd je zakelijk met een auto van 15 jaar of ouder? Ook wel youngtimer genoemd. Dan betaal je daarover slechts 35% bijtelling over de huidige ‘marktwaarde’ van de auto. Een verhoging van de wegenbelasting voor oudere dieselauto’s heeft geen rechtstreeks effect op de bijtelling. De motorrijtuigenbelasting zijn onkosten die altijd betaald moeten worden ongeacht het privé of zakelijke gebruik van de auto.
Lees hier de berichtgeving vanuit de overheid over de fijnstoftoeslag (ook wel roettax genoemd).
Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen voor zakelijke rijders en schrijf je in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.
Geplaatst op: 25-11-2019 16:51