Bpm afschaffen goed nieuws voor de zakelijke rijder?
Datum: 23-05-2015
Wiebes zou de bpm vooral willen afschaffen, omdat steeds meer jong gebruikte auto’s worden geïmporteerd en de overheid daardoor bpm misloopt. En natuurlijk is de bpm-opbrengst flink gereduceerd door de lagere bpm die geldt voor de populaire zuinigere auto’s. Inkomsten uit bpm zakten in een paar jaar tijd van 3,6 miljard euro naar 1,1 miljard.
Omdat de bijtelling ook wordt berekend over de bpm, lijkt dit goed nieuws voor de berijder van een auto van de zaak. Het maken van privékilometers wordt zo goedkoper. Dat Wiebes zich met het afschaffen van de bpm ook wat meer wil conformeren aan belastingen in de rest van Europa zou ook gunstig kunnen zijn. Nederland loopt namelijk ook qua bijtelling behoorlijk uit de pas. Lees: de Nederlandse zakelijke rijder betaalt fors meer voor zijn privékilometers dan andere Europeanen.
Aanschaffen van auto’s wordt goedkoper, aantrekkelijk dus voor een ieder die een nieuwe auto, al dan niet privé geleased, gaat kopen. Minder gunstig alleen voor de restwaarde van het rijdend park, van uw huidige auto. De bpm zal daarom nooit in één keer stoppen, maar langzaam worden afgebouwd. Hoe? Daar zal Wiebes ons meer over vertellen in Autobrief 2. En waarschijnlijk ook welke belasting er voor in de plaats gaat komen: hogere wegenbelasting of toch kilometerheffing? Want de schoorsteen van Wiebes moet ook blijven roken.
Meer over bijtelling?
Geplaatst op: 23-05-2015 13:41