Bandencontact met de weg is maar vier handen


Datum: 25-03-2022

De banden van de auto zijn bijzonder belangrijk, begint David Witters (Customer Engineering Support bij Michelin) te vertellen. Ze zijn het enige contact tussen de auto en de weg. Dat contact is per band maar één hand groot, de veiligheid van onszelf en ons gezin ligt dus in vier handen. Acceleratie, remmen, sturen, het dragen van de lading én het comfort worden allemaal bepaald door de banden.

De banden dragen ook bij aan het verduurzamen van het rijden. De rolweerstand moet naar beneden en de levensduur moet omhoog. Eens per maand je banden op spanning brengen zorgt voor minder brandstofverbruik. Een band loopt altijd wel iets leeg, daarmee gaat de rolweerstand makkelijk 10% omhoog en gaat de levensduur van de band achteruit.

Als de band rolt is er weerstand, de band vangt immers alle oneffenheden in de weg voor ons op. Door het vervormen komt er warmte vrij. Warmte is energie die verloren gaat en dat kost natuurlijk weer brandstof. Dus hoe beter de bandenspanning, hoe minder vervorming en hoe minder brandstofverbruik.

Zakelijke rijders hebben niet altijd interesse in hun banden. De verhalen van mensen die ook in de zomer op winterbanden rijden kennen we allemaal. De leasemaatschappij bepaalt welke banden er gemonteerd worden. Nederland is een premiumland, bijna alle leaseauto’s staan op een premiummerk band. De leasemaatschappijen hebben gemerkt dat de meerkosten van een premiumband rendabel zijn door de langere levensduur en de extra veiligheid van de berijders.

David vult aan dat je als berijder echt het verschil kunt voelen tussen een premiumband en een mindere band. Het geluid dat een band maakt, het brandstofverbruik en de remweg op nat wegdek, maken het onderscheid tussen een kwalitatief mindere band en een premiumband duidelijk.

Oprijden
Nieuwe banden mogen opgebruikt worden en dat is anders dan vroeger. Hiermee kunnen we samen zorgen dat de afvalberg van banden minder wordt. Door bewustwording van het effect van banden te vroeg te vervangen kan je de levensduur verlengen, je haalt meer kilometers uit je banden. Met de laatste millimeters maak je immers de meeste kilometers. Wettelijk is een band pas versleten bij 1,6 mm profiel. Het is natuurlijk zaak een band te kiezen die optimale prestaties biedt tot die laatste millimeter. Performance made to last heet dat, vertelt David.

Op dit moment worden de meeste banden met nog 3 mm profiel al vervangen, daarmee gooi je dus 30% van je kilometers weg. De leasemaatschappijen bepalen of het restprofiel nog voldoende is en ook zij werken al met de 1,6 mm.

EV-banden
In grote lijnen zijn banden voor brandstofauto’s en volledig elektrische auto’s hetzelfde, maar er worden wel banden voor EV’s ontwikkeld. Juist over een lange range heeft de rolweerstand veel invloed. Er worden dan ook aanpassingen gedaan aan het rubber en het karkas om de rolweerstand naar beneden te brengen. Het gewicht van een EV is flink hoger dus er is kracht nodig om de auto in beweging te krijgen. Voor de EV-banden wordt het draagvermogen aangepast door een andere rubbersamenstelling en opbouw van de band. Voor het geluid wordt er een schuimlaag in de band geplaatst, de zogenaamde Acoustic technologie, deze absorberen de trillingen en dus het geluid.

Winterbanden zijn zeker aan te raden voor winterse omstandigheden in het buitenland, bijvoorbeeld in de bergen. Maar de vraag naar all season banden stijgt want er is dan minder downtime. De nieuwste generatie all season banden heeft optimale prestaties, zowel nieuw als versleten. Met de matige winters is de all season band een volwaardig alternatief. Je bespaart daarmee twee keer per jaar een bandenwissel en dat kost al snel een uur per auto. De all season band is ook voldoende voor de Duitse en Oostenrijkse wetgeving, maar dan moeten er wel de M+S (Mud + Snow) en de Three Peak Mountain Snowflake op staan, je weet wel die drie bergpieken met het sneeuwvlokje. Deze banden voldoen aan een intense reeks testen en aan de Europese wetgeving.

Lamellen
De ontwikkelingen van banden staan zeker niet stil. Zo was er in 2017 de vision concept band die volledig 3d geprint was. Op dit moment is de Uptis de band waar we veel van verwachten, vertelt David trots. De draagkracht van de band komt van composiet lamellen en het concept staat dicht bij de realiteit. Er zit geen lucht meer in de band, dus hij kan ook niet meer leeg- of lek raken. De duurzaamheid speelt ook een belangrijke rol, want het versleten loopvlak kan vervangen worden in plaats van de hele band vervangen. Zoiets als nieuwe zolen op oude schoenen.

De meeste ontwikkelingen komen uit de Formule E en WEC (World Endurance Championship) want de elektrische aandrijving van deze auto’s is logischer en ligt dichter bij het dagelijkse gebruik. Michelin investeert graag in zaken die er toe doen, dus ook vanuit de racerij naar banden voor de zakelijke rijder.



4 R’s
Als het gaat om duurzaamheid werkt Michelin met de 4 r’s: reduce, renew, recycle en re-use. Bij het produceren van een band proberen we de uitstoot en energie te beperken, maar ook het transport van de banden, het recyclen en het produceren van nieuwe banden van herbruikbare materialen speelt mee. Zo kunnen we de afvalberg beperken. Michelin heeft als doelstelling om in 2030 al 30% gerecycled materiaal te gebruiken om nieuwe banden te vervaardigen en in 2050 zelfs 100%.

Uiteraard speelt de performance made to last weer mee, de band gebruiken van de eerste tot de laatste millimeter. Omdat de uitstoot van de auto ook voor importeurs belangrijk is, doen we er alles aan om de rolweerstand van de band naar beneden te krijgen. Zo investeerde Michelin in het Amerikaanse LeHigh Technologies, een bedrijf dat versleten banden verwerkt tot rubberpoeder dat dan weer voor de productie van nieuwe banden kan gebruikt worden.

Michelin voelt de verantwoordelijkheid om consumenten en zakelijke rijders goed te informeren. De nood voor winterbanden is gecreëerd door de bandenfabrikanten, onder druk van de steeds zwaardere eisen rond rolweerstand en geluid. Nu blijkt dat de all season band heel efficiënt is en performance made to last het devies is.
 


David Witters is Customer Engineering Support bij Michelin en werkt al 16 jaar bij Michelin. Hij beweegt zich tussen de productontwikkeling en de klant en heeft onder andere training gegeven aan klanten zoals bandespecialisten en autodealers.
David rijdt zelf een DS7 Crossback, zijn droomauto is een ruime elektrische SUV met een goede range.

Geplaatst op: 25-03-2022 08:33

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen