Autobezit vroeger een keuze, nu een noodzaak
Datum: 22-03-2022
Een auto voor de deur leidt ook tot toename van het autogebruik. Bestemmingen waar normaal de fiets of het OV voor werd gebruikt, worden dan eerder met de auto afgelegd. Voor het woon-werkverkeer, het bijhouden van het sociale netwerk, de niet-dagelijkse boodschappen of andere zaken kunnen mensen zich zonder auto steeds moeilijker redden.
Suburbanisatie
De toename van het autogebruik leidt ook tot het aanleggen van meer wegen of het verbreden van bestaande wegen. Ook het aantal parkeerplaatsen groeit. Bewoners trekken van de stad naar omringende gebieden in reikwijdte van die stad. Hierdoor wordt de reisafstand naar bijvoorbeeld het werk, familie, onderwijs en winkels vergroot.
Ruimtelijke spreiding
Het afleggen van grotere afstanden is nadelig voor wegverbruikers die afhankelijk zijn van fysieke inspanning, zoals fietsers en voetgangers. Door ruimtelijke spreiding van inwoners verdwijnen lokale buurtsupers en komen daar grote supermarkten voor in de plaats. Kantoorpanden verkassen naar verder gelegen gebieden en ook scholen verspreiden zich steeds vaker over de ruimtelijke gebieden. Hierdoor nemen de afstanden voor iedereen toe. De auto wordt de sleutel tot maatschappelijke participatie.
Woon-werk
Uit onderzoek van VZR uit 2021 blijkt dat maar 4% van de ondervraagden in de regio werkt waar hij woont. Bijna de helft van alle kilometers, 14.900, die zakelijke rijders maken zijn woon-werk kilometers.
Bron: KiM, Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid.
Geplaatst op: 22-03-2022 06:58