Verplichte rijhulpsystemen voor auto's vanaf 2022
Datum: 20-05-2019
Vanaf 2022 moet elke nieuwe auto verplicht voorzien zijn van een aantal veiligheidsvoorzieningen die de verkeersveiligheid ten goede komen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een noodremsysteem en een rijstrook-assistent. Deze systemen zul je misschien al kennen van je huidige auto. De autofabrikant heeft dit systeem dan al proactief op je auto geïnstalleerd of je hebt het zelf “aangevinkt” als optie. Vanaf 2022 hoef je hier niet meer voor te kiezen.
In sommige gevallen loopt de EU vóór ten opzichte van de lokale overheid. Dat geldt zeker voor het standaard maken van verschillende ADAS voorzieningen. ADAS is de afkorting voor: Advanced Drivers Assistance Systems. Oftewel, rijhulpsystemen van een auto, die de bestuurder onderweg assisteren.
De verschillende veiligheidssystemen waarmee auto’s per 2022 verplicht uitgerust moeten zijn, zijn:
- Vermoeidheids- en smartphonegebruik-waarschuwingssystemen
- Rijbaanondersteuning (Lane Departure)
- Parkeersensoren
- Noodremsysteem
- Voorruit met veiligheidsglas voor botsing met zwakke weggebruikers
- Achteruitrijcamera
- Verbeterde veiligheidsgordels
- Intelligente snelheidsbegrenzer
- Tevens voorbereidingen voor een alcoholslot
Er wordt ook gesproken over een zwarte doos voor in de auto. Die uitgelezen kan worden na een ongeluk.
Doelstelling
Jaarlijks komen er in Europa 25.000 mensen om als gevolg van verkeersongevallen door menselijk handelen. In Nederland waren dat er 613 in 2017. Door het verplicht invoeren van diverse rijhulpsystemen wil Europa het aantal verkeersslachtoffers beperken. Binnen 15 jaar moeten er daardoor 140.000 minder mensen zwaargewond raken in het verkeer én moet het aantal dodelijke verkeersslachtoffers sterk vermindert zijn. 90% van alle ongevallen is namelijk terug te voeren op menselijke fouten. Deze veiligheidsmaatregelen zullen er aan bijdragen dat er een stuk minder ongelukken zullen plaats vinden.
Wat weet de zakelijke rijder van ADAS?
Het toevoegen van rijhulpsystemen in auto’s zal per 2030 een vermoedelijke daling van 23% van alle schades tot gevolg hebben. Aldus onderzoek van VMS | Insight. Al in 2017 heeft VZR tezamen met Connecting Mobility 1.355 zakelijke rijders ondervraagt over hun kennis en gebruik van ADAS in hun auto. Hieruit bleek dat de gevraagde automobilisten vaak niet weten met welk rijhulpsysteem hun auto uitgerust is óf onvoldoende instructies hebben gehad in het gebruik ervan. Opmerkelijk was ook, dat uit het onderzoek bleek dat de naamgeving van het hulpsysteem niet altijd overeenkomt met wat mensen verwachten.
Het is een goede zaak dat veel rijhulpsystemen verplicht worden, maar een goed gebruik ervan is minstens zo belangrijk. VZR pleit voor een goede uitleg én gebruik van ADAS, en eenduidige namen voor hetzelfde systeem. 3 juni ondertekent VZR hiervoor tezamen met het ministerie en andere brancheverenigingen het ADAS-convenant. Het convenant heeft tot doel om ADAS te stimuleren in Nederland.
Bijtelling over ADAS
Verkeersveiligheidssystemen (zoals ADAS) zijn bijna altijd een fabrieksoptie. Fabrieksopties verhogen de fiscale waarde van een auto en dus ook de bijtelling. Bereken zelf wat de bijtellingsconsequentie is van meer fabrieksopties op je leaseauto.
Update
Lees hier het bericht van 3 juni.
VZR
Als VZR-lid krijg je toegang tot veel informatie/tips en ontvang ons maandelijks ledenbulletin met interessante onderwerpen voor zakelijk rijdend Nederland. Daarnaast help je ons bij onze lobby voor de zakelijke rijder. Voor vragen kun je altijd contact opnemen via info@vzr.nl of 0347- 345 246.
Geplaatst op: 04-11-2019 14:15