Geen strategie op Prinsjesdag
Datum: 18-09-2013
De belastingen rond de auto van de zaak worden het komende jaren niet hervormd. Iets wat wel hard nodig is. 'Een gemiste kans' aldus VAVDZ.
Afgelopen februari gaf staatssecretaris Weekers aan dat er nagedacht werd over een gestaffelde bijtelling. Hiervan is echter in de belastingplannen van 2014 niets terechtgekomen.
De laatste jaren is het bij alle partijen, zowel in de politiek, als bij private partijen, duidelijk dat het huidige systeem van bijtelling niet houdbaar is voor de toekomst. De regelgeving rond de bijtelling is star, er zijn te veel uitzonderingen en de Belastingdienst heeft haar handen vol aan controles. De markt beweegt naar meer flexibele inzet en behoefte aan mobiliteit. De wetgeving blijft achter bij deze tendens.
VAVDZ is voor het hervormen van de bijtelling en heeft hiervoor in Den Haag diverse ideeën aangedragen. Het belangrijkste onderdeel van de oplossing is de bereidheid van de zakelijke rijder om te betalen per gereden privé kilometer. Uiteraard onder voorwaarden dat een nieuw belastingsysteem niet duurder wordt en de berijder bij het rijden van minder kilometers beloont.
Er zijn voldoende kansen om een dergelijk systeem goed in te regelen. Door de huidige stand van de techniek zijn privékilometers makkelijk te meten zonder administratieve rompslomp. Het zou mooi geweest zijn als er een begin gemaakt was om voor te sorteren op een nieuw systeem.
Kennelijk was het belastingplan 2014 niet het juiste momentum. Het volgende momentum dient zich in 2014 aan bij het verschijnen van de volgende Autobrief. Staatssecretaris Weekers heeft in oktober 2011 de contouren van het fiscale beleid vastgelegd in de eerste "Autobrief". In 2014 is aangekondigd dat er een vervolg komt op deze autobrief. VAVDZ zal al haar inspanningen richten op het geven van de juiste input voor deze Autobrief.
Op de hoogte blijven over dit onderwerp? Klik hier
Geplaatst op: 18-09-2013 08:17