Pseudo-eindheffing en woon-werkverkeer: veelgestelde vragen


Datum: 18-12-2025

De aangekondigde pseudo-eindheffing aan werkgeverszijde roept bij zakelijke rijders en werkgevers veel vragen op. De zakelijke rijder zal er niet zelf  mee te maken krijgen in de eigen belastingaangifte, maar hun werkgevers wel, en daarom is het voor zakelijke rijders toch handig om te snappen hoe het werkt.

Wanneer is er nu precies sprake van privégebruik? En hoe kijkt de fiscus naar rijden vanuit huis, zonder vaste werkplek?

Vraag 1. Wordt rijden vanuit huis naar de eerste klant (en terug) door de Belastingdienst gezien als woon-werkverkeer?

Antwoord: Nee.

Ritten van huis naar de eerste klant (en van de laatste klant terug naar huis) worden door de fiscus niet aangemerkt als woon-werkverkeer. Dit geldt wanneer iemand geen vaste werkplek heeft en zijn werkzaamheden bij klanten uitvoert.
In die situatie is sprake van zakelijk verkeer. Deze kilometers tellen dus niet mee als privégebruik en zijn daarmee niet relevant voor de pseudo-eindheffing.
 
Vraag 2. Maakt incidenteel (bijvoorbeeld maandelijks) rijden van huis naar de zaak en terug dat er fiscaal toch sprake is van woon-werkverkeer?

Antwoord: Dat kan, ja.

Voor de pseudo-eindheffing sluit de Belastingdienst aan bij de btw-definitie van privégebruik. Die bestaat uit:

  • het ‘echte’ privégebruik, én
  • het woon-werkverkeer.
Woon-werkverkeer is grofweg de rit van huis naar de plek waar iemand volgens de arbeidsovereenkomst werkt. Staat daar geen specifiek adres in? Dan geldt de vestigingsplaats van het bedrijf (KvK-adres) als vaste werkplek.

Rijdt iemand in dat geval – ook al is het incidenteel – van huis naar de zaak en terug, dan is er in die maand sprake van woon-werkverkeer. Dat betekent dat de auto in die maand kan vallen onder de pseudo-eindheffing.
 
Vraag 3. Is vooral de aard van het werk doorslaggevend, of is incidenteel van huis naar de zaak rijden al voldoende om het als woon-werkverkeer te zien?

Antwoord: De arbeidsovereenkomst is doorslaggevend.
Niet zozeer de aard van het werk, maar wat er in de arbeidsovereenkomst staat over de vaste werkplek, is bepalend.
  • Heeft iemand geen vaste werkplek en werkt hij voornamelijk bij klanten? Dan is rijden van huis naar klanten zakelijk.
  • Is er wél (impliciet of expliciet) een vaste werkplek, zoals het KvK-adres van de werkgever? Dan geldt rijden van huis naar die locatie als woon-werkverkeer, ook als dit slechts af en toe gebeurt.
Het enkele feit dat iemand incidenteel van huis naar de zaak rijdt, kan dus al voldoende zijn om dit fiscaal als woon-werkverkeer aan te merken – met gevolgen voor de pseudo-eindheffing.
 
Wat betekent dit voor zakelijke rijders?
Deze regels laten zien hoe belangrijk de formulering van de arbeidsovereenkomst is. Voor zowel werkgevers als werknemers kan een ogenschijnlijk onschuldige rit fikse fiscale gevolgen hebben.

Ons advies:
  • Bespreek met je werkgever de risico’s van het ongewild en onbedoeld vallen onder de pseudo-eindheffing. In de meeste gevallen is het veiliger te kiezen voor een EV of kilometerdeclaratie.
  • Kiezen jullie toch bewust voor een Niet_EV lease-auto wees je dan goed bewust van de incidentele ritten naar kantoor;
  • Win bij twijfel advies in over de specifieke situatie.
Zo voorkom je onaangename verrassingen bij de invoering van de pseudo-eindheffing.

Geplaatst op: 18-12-2025 11:57

Heeft u een vraag, opmerking of klacht?

Neem contact met ons op, zodat één van onze experts u kan helpen.

Vraag stellen

Word lid en profiteer van de vele voordelen

  • vragen stellen, meepraten op het forum of uw klacht in behandeling geven
  • juridische ondersteuning bij problemen
  • 4 of 12 maal per jaar een aantrekkelijk autoblad in de brievenbus
  • maandelijks ledenbulletin met nieuws over onder andere bijtelling en privacy
  • exclusieve previews nieuw te introduceren (zakelijke) auto's
Word lid Lees meer over de voordelen