Actieradius blijft doorslaggevend voor tevredenheid over EV leaseauto
Datum: 10-02-2025
Hoe hoger de actieradius van een EV leaseauto, hoe hoger de NPS-score, blijkt uit onderzoek van VZR. Hierbij speelt wel ook mee dat jongere auto’s vaak een hogere actieradius hebben. Respondenten geven zelf als voornaamste reden om een auto aan te bevelen dat de auto prettig rijdt. Interessant is dat de lage leaseprijs maar door 3% als belangrijke reden gezien wordt om een auto aan te bevelen.
Vakantie
Eerder schreven wij al dat EV’s vaker worden gebruikt voor vakantie naar het buitenland, hoewel ze nog niet vaker ingezet worden dan benzineauto’s. Wanneer een auto een actieradius van 400 kilometer of meer heeft, ervaren berijders weinig problemen bij een buitenlandse reis van meer dan 500 kilometer. Wanneer de rit minder dan 500 kilometer bedraagt, vinden ook berijders met een lage actieradius het geen probleem om daar hun elektrische auto voor te pakken.
Opladen
Steeds meer mensen vinden dat het laden van EV's snel genoeg gaat, zowel bij het thuisladen als bij het snelladen onderweg. Maar waar in 2022 driekwart van de mensen het nog belangrijk vond dat de auto geladen werd met duurzame stroom, was dat in 2024 nog maar 65%.
Thuisladen wordt overigens nog altijd door 89% van de werkgevers vergoed, net als voorgaande jaren.
Bijtelling
Alleen dit jaar betaal je minder bijtelling voor een EV: 17% in plaats van 22% voor een benzineauto. Dit geldt wel alleen over de eerste €30.000 euro. Over alles wat je auto meer kost, betaal je wel 'gewoon' 22%.
Auto kiezen
Moeite met het kiezen van een auto? Kijk dan eens naar de populairste auto's in onze Lease Top 10. Ook maken we binnenkort de winnaar van EV van het jaar bekend, dus houd onze website en socials zeker in de gaten.
Geplaatst op: 10-02-2025 14:49