Lobby 2012
De lage bijtellingscategorieën zijn per 1 juli 2012 gewijzigd. Kern is dat de CO2-normen voor de lagere bijtellingscategorieën aangescherpt zijn. Per 1 januari 2013, 1 januari 2014 en 1 januari 2015 is hetzelfde gebeurd. Toenmalig Staatssecretaris Weekers heeft aangegeven dat de overwegingen hiervoor hoofdzakelijk financieel van aard zijn.
VZR onderkent vier probleemgebieden in dit beleid:
- Er is sprake van kortetermijnpolitiek in plaats van structureel langetermijnbeleid. Het voortdurend aanpassen van de CO2-normen heeft het bijtellingsysteem nodeloos complex gemaakt. Denk alleen maar aan de verwarring bij berijders en ondernemers/werkgevers nu er binnen een bedrijf dezelfde auto's rondrijden met verschillende bijtellingspercentages.
- Er is sprake van sterke achteruitgang in keuze uit merken en modellen in een lage bijtellingscategorie, terwijl een groot deel van de zakelijke rijders, doordat zij eerst hun bestaande contracten hebben moeten uitdienen, niet van de (heel) gunstige bijtellingsregelingen gebruik hebben kunnen maken.
- Er is een belofte gedaan om op zijn vroegst in 2013 de CO2-normen aan te passen (vastgelegd in; artikel 10.7 wet IB 2001). Deze belofte is gebroken doordat de eerste aanscherping al per juli 2012 ingegaan is.