Jurisprudentie: lagere bijtellingsklasse vanwege CO2 niet illegaal
Als u bent ingelogd, kunt u dit artikel lezen en onbeperkt verder doorklikken naar en grasduinen door onze andere artikelen.
Meld u aan om alles te zien!
Aanmelden is gratis en is in minder dan twee minuten geregeld.
U krijgt toegang tot interessante en bruikbare informatie over bijtelling, mobiliteitsbudgetten,
private lease en rekentools.
Ook ontvangt u onze nieuwsbrief, zodat u altijd op de hoogte blijft.
Om deze pagina te kunnen zien heeft u minimaal een
Gratis lidmaatschap nodig.
Omschrijving case:
Een berijder beroept zich op discriminatie, omdat hij 25% moet betalen voor zijn auto, terwijl voor andere modellen auto's een bijtelling van 14% of 20% van toepassing is. Hij stelt dat de CO2-component niet als criterium gebruikt mag worden.
Uitkomst:
Naar het oordeel van de rechtbank heeft de wetgever de CO2 als grondslag in redelijkheid mogen hanteren. De wetgever heeft zijn ruime beoordelingsvrijheid niet overschreden door voor minder milieubelastende auto’s een lagere bijtelling (14%) te hanteren dan voor minder milieuvriendelijke auto’s (25%). Het beroep van eiser is ongegrond.
Bronvermelding:
Rechtbank, 13 april 2010, LJN: BM5561
Hoge Raad, 22 april 2011, LJN: BQ2133