Lees hier wat redelijk en billijk is met betrekking tot de hoogte van het Eigen Risico bij auto's van de zaak.
Meld u aan om alles te zien!
Aanmelden is gratis en is in minder dan twee minuten geregeld.
U krijgt toegang tot interessante en bruikbare informatie over bijtelling, mobiliteitsbudgetten,
private lease en rekentools.
Ook ontvangt u onze nieuwsbrief, zodat u altijd op de hoogte blijft.
Om deze pagina te kunnen zien heeft u minimaal een
Gratis lidmaatschap nodig.
Klik hier om aan te melden!
Net als bij een particuliere autoverzekering, is er voor berijders van een auto van de zaak bijna altijd sprake van een eigen risico als je onverhoopt toch een keer schade hebt aan de auto. Wat is nu een reeële hoogte van een dergelijk eigen risico.
Allereerst attenderen wij je erop dat een eigen risico voor schade gereden onder werktijd niet doorbelast mag worden. Hier wordt in praktijk vaak geen rekening mee gehouden. Verder is het gebruikelijk om alleen een eigen risico te heffen als er sprake is van een zogenaamde "schuldschade". Als er iemand tegen jou is aangereden hoef je dus geen eigen risico te betalen.
Daarnaast is het onredelijk om een eigen risico te moeten betalen als alleen de tegenpartij schade heeft, ongeacht of het jouw schuld is of niet. In vaktermen heet dit het eigen risico op WA schades. Als dit in de autoregeling staat, adviseren wij om dit niet te accepteren.
Maar wat is nu eigenlijk de normale norm qua bedrag?
De normale norm is eigenlijk die van een particuliere schadeverzekering. Dit ligt meestal tussen de € 136 en € 150,- per schadegeval.
In autoregelingen wordt dit eigen risico regelmatig opgerecht tot € 250,- eigen risico per schadegeval. Dit is eigenlijk ook wel de max.
In sommige autoregelingen is er sprake van een oplopend eigen risico tot soms wel € 1.000,-. VZR keurt deze progressieve eigen risico staffels af. Niemand rijdt expres schade en het kan voorkomen dat je 12 jaar schadevrij bent en dan ineens drie keer in één jaar schade hebt. Onzin om dan ineens extra bedragen te rekenen. Mochten er berijders zijn die echt structureel schade rijden, en dit is in praktijk echt zeldzaam, dan is het advies om dit op een andere manier individueel op te lossen met de betreffende berijder.