Zakelijke rijder kiest vaker voor benzine, dan voor diesel
Datum: 01-08-2017
Stereotyperend denkend is de zakelijke rijder iemand die veel op de weg zit en daarom in een diesel rijdt. Maar tijden veranderen. De zakelijke markt kiest steeds minder vaak voor dieselauto’s.
Jarenlang had de dieselmotor een groter marktaandeel dan de benzinemotor, maar de afgelopen jaren snoept de benzinemotor stiekem iets van het diesel marktaandeel af. Deze ommezwaai naar meer benzine- dan dieselmotoren gaat steeds sneller. Dit heeft een aantal redenen, o.a.:
- Diesel staat negatief in de spotlight vanwege de sjoemelsoftware;
- Elektrisch rijden wint aan populariteit vanwege de lage milieubelasting;
- Benzinemotoren worden zuiniger door de toevoeging van hybride techniek;
- Benzinemotoren met turbo’s hebben dezelfde souplesse als dieselmotoren.
Europees gezien neemt het aandeel diesel ook af en wint de benzinemotor terrein. Op Europees niveau stijgt het aandeel volledig elektrisch niet. In Nederland is dat anders, waar hier men steeds meer voor volledig elektrische auto kiest. De financiële overheidsstimulans helpt hierbij, maar zeker ook het Nederlands netwerk van laadpalen. Daarnaast wordt men steeds bewuster van de milieuvoordelen van volledig elektrisch rijden én het aanbod elektrische auto’s met een goede actieradius wordt groter.
Uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek van vorig jaar blijkt ook dat de voorkeur van de leaserijder steeds meer naar volledig elektrisch én plug-in hybride uit gaat. De dieselmotor moet het hierbij ontgelden. We zijn benieuwd naar de uitkomst van het Nationaal Zakenauto Onderzoek van dit jaar.
Geplaatst op: 01-08-2017 10:59