WLTP simpel uitgelegd
Datum: 12-02-2018
Sinds september 2017 is er een nieuwe Europese meetmethode om het brandstofverbruik van nieuwe auto’s te testen. Deze wordt bepaald op basis van praktijksituaties en niet op basis van een laboratoriumsituatie, dat was namelijk vroeger het geval. Maar wat verandert er nu precies?
Het was voor iedereen een bekend gegeven, de verbruikswaardes uit de autobrochure zijn theoretische waardes en komen niet overeen met de praktijk. Je kon er makkelijk 25% tot 50% extra brandstofverbruik bij optellen.
In Europa was er vanuit alle landen wel de wens naar een praktijkmeting, maar het duurde nog jaren voordat dat plan uitgewerkt werd. De komst van het dieselschandaal/sjoemelsoftware zorgde voor een versnelling.
Per september 2018 moet elke nieuwe auto getest zijn volgens de nieuwe WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) meting. Dan vervalt de oude NEDC (New European Driving Cycle) meting. Deze werd vanaf 1992 toegepast.
Tussen september 2017 en september 2018 is er sprake van een tussenfase. Dan geldt de WLTP-testmethode alleen voor auto’s die een nieuwe Europese Typegoedkeuring krijgen. Deze auto’s worden via WLTP gemeten en dan via een omrekentabel vertaald naar een NEDC-waarde.
In de pers haalt men het extreme voorbeeld van de BMW X5 3.0d aan. Deze is volgens de nieuwe WLTP-meting ruim € 12.000,- duurder geworden. Dat komt door een technische aanpassing in het motormanagementsysteem van deze motor, waardoor de uitstoot van 156 NEDC naar 183g/km WLTP stijgt. Deze prijsstijging is dus een combinatie van technische aanpassingen én een WLTP-meting.
Enkele testverschillen tussen de statische NEDC- en dynamische WLTP-testmethode zijn:
NEDC WLTP
Lengte rijtest: 11 km rijtest 23,25 km rijtest
Gemiddelde snelheid: 34 km/h 46,5 km/h
Tijdsduur: 20 minuten 30 minuten
Maximumsnelheid: 120 km/h 131 km/h
RAI Vereniging heeft een animatie gemaakt waarin WLTP simpel uitgelegd wordt.
Schrijf je nu in als gratis VZR-lid en blijf op de hoogte van interessante onderwerpen voor zakelijk rijdend Nederland. Daarnaast help je ons bij onze lobby voor de zakelijke rijder. Voor vragen kun je altijd contact opnemen via info@vzr.nl of 0347 - 345 246.
Geplaatst op: 15-03-2018 17:24