Wat zijn nu interessante youngtimers?
Datum: 22-10-2020
Wanneer je een zakenauto nodig hebt, zijn er verschillende mogelijkheden. Een nieuwe leaseauto kiezen is de bekendste en de meest voor de hand liggende keuze. Maar heb je wel eens gespeeld met de gedachte om een youngtimer als zakenauto in te zetten?
Een youngtimer is een auto die minimaal 15 jaar oud is. Wanneer je deze zakelijk rijdt, dan betaal je een ander bijtellingpercentage. Een youngtimer heeft geen 22% bijtelling, maar 35% bijtelling. Dat lijkt duurder, maar er is een belangrijk verschil. De bijtelling bij youngtimers wordt niet berekend over de nieuwwaarde, maar over de dagwaarde. Stel, de prijs waarvoor je de youngtimer koopt is € 15.000,-, dan betaal je daar € 167,- netto bijtelling per maand voor. De onderhoudskosten liggen gemiddeld hoger, maar de afschrijving is een stuk lager dan van een nieuwe leaseauto. Je kunt voor een relatief klein bedrag een auto rijden waar je 15 jaar geleden van droomde.
Nu wil je vast ook weten wat dan interessante youngtimers van (bijna) 15 jaar oud/jong zijn:
Deze sportieve Alfa Romeo was in het begin even wennen, maar werd al snel in de armen gesloten door autoliefhebbers. Zijn scherpe lijnen geven hem een up-to-date uiterlijk én de 3.2 V6 met 260 pk zorgt voor goede prestaties en een heerlijk motorgeluid. Tip: vergeet ook niet af en toe onder de motorkap te kijken en te genieten van de verchroomde inlaatkanalen.
Dit is de eerste A4 met de single frame grille. Qua degelijkheid was Audi altijd al één van de beste jongetjes in de klas. Dit is nog steeds merkbaar bij dit type Audi A4. Sindsdien heeft Audi qua ontwerp elke keer het model gemoderniseerd, zonder grote aanpassingen te doen op het exterior. Hierdoor zie je bij de huidige Audi A4 nog steeds die single frame grille, net als bij deze A4 yountimer van 15 jaar oud. Dit maakt hem tot een zeer geschikte zakenauto, waarmee je prima bij je klanten kunt voorrijden.
BMW leverde van de 3 Serie (E91) destijds al een Sedan, maar de Touring liet nog even op zich wachten tot 2004. Deze Touring is eerst van 2004 tot 2007 geleverd. Vanaf 2007 verscheen een facelift-versie op de Nederlandse markt. Aan jou of je nog een paar jaar wacht op de facelift-versie of niet. Nederland staat bekend als stationwagonland, dus ongeacht je keuze rijd je altijd goed.
Ondergewaardeerd, zo zou je de Legend van Honda kunnen noemen. In 2006 (dus volgend jaar een youngtimer) kwam een vers model op de markt met een 3.5 liter grote V6. Het maakte met zijn 295 pk geen sportauto van deze Honda, maar wel een heerlijke cruiser. Volgepakt met alle denkbare Japanse luxe én betrouwbaarheid is dit een aanrader pur sang. Maar… probeer er eerst maar één te vinden. Hij was destijds niet veel verkocht en is nu dus schaars.
Wil je eens wat anders rijden dan een voor de hand liggende zakenauto, kijk dan naar de Lexus GS 450h. Deze hybride van Lexus was er vroeg bij qua elektrische aandrijfhulp. De hybrideloze GS 300 is vanaf 2005 leverbaar. De hybride versie werd in 2006 aan het gamma toegevoegd. Met de GS 450h rijd je in één van de eerste hybride auto’s.
Als alternatief voor de 911 kwam in 1996 de betaalbaardere Boxster op de markt. En na een paar updates volgde in 2005 een nieuwe versie. Eigenlijk is dat dé versie zonder 911 koplampen. De verwijzing naar de 911 is zeker geen negatieve! Het is namelijk allerminst een mindere auto dan de 911. Kleiner en lichter stond garant voor sportieve prestaties die het Porsche-logo zeker waardig zijn.
Het CBS zag de laatste 10 jaar het youngtimer-wagenpark groeien van 9 naar 19 procent. Auto’s worden steeds betrouwbaarder, maar ook de bijtellingsregeling voor youngtimers is één van de redenen voor deze stijging. Het is nog onduidelijk wat de
toekomst van deze regeling zal zijn, maar wij zeggen: “profiteer ervan, nu het nog kan”.
Geplaatst op: 13-11-2020 11:19