Wat staat de leaserijder in 2017 te wachten?
Datum: 23-01-2017
Terugblik: 2016 situatie
Bijtelling is het bedrag dat u bij uw loon optelt als de ‘auto van de zaak’ privé wordt gebruikt. Met privégebruik verstaat de belastingdienst, meer dan 500km privé. Op dit moment is het algemene bijtellingspercentage 25% en er wordt korting gegeven als u een zuinige auto rijdt. Bijvoorbeeld: Rijdt u een Plug-In hybride auto met een uitstoot minder dan 50gr CO2., dan krijgt u 10% korting op het algemene bijtellingspercentage. Dus 25% - 10% = 15% bijtelling. Volgend jaar is het algemene bijtellingspercentage 22%, maar daarover dadelijk meer. In 2016 zijn er nog 4 bijtellingspercentages. 4%, 15%, 21% en 25%. Afhankelijk van de uitstoot van de auto, valt uw auto in één van deze vier categorieën.
In 2017
Voor 2017 is het algemene bijtellingspercentage verlaagd van 25% naar 22% en zijn er nog maar drie categorieën, 4%, 22% en 35%. De auto’s die geen enkele gram CO2 uitstoten, zoals elektrische en waterstof auto’s, hebben 4% bijtelling. Alle overige auto’s met minimaal 1gr CO2 uitstoot hebben 22% bijtelling. Ongeacht of deze auto’s op benzine of diesel rijden of een zuinigere Plug-In hybride auto is. Over de 35% categorie later meer.
De verlaging van het algemene bijtellingspercentage van 25% naar 22% voor 2017 geldt ook voor de jaren t/m 2020. De bijtelling geldt voor de periode van maximaal 60 maanden vanaf de tenaamstellingsdatum. De tenaamstellingsdatum is van belang om het bijtellingspercentage te bepalen. Want als je auto 45gram CO2 uitstoot, dan is je bijtellingspercentage 15% (in 2016). Mits je deze auto uiterlijk 31-12-2016 tenaamstelt. Als je deze auto 1-1-2017 tenaamstelt, dan is het bijtellingspercentage 22%. Die ene dag verschil scheelt 60 maanden lang 7% bijtelling (22%- 15%).
Deze 60 maanden gelden ongeacht eigenaars- of berijderswissel. Als een auto ouder is dan 60 maanden (5 jaar), dan wordt na 5 jaar opnieuw bekeken in welke bijtellingscategorie hij dan valt.
4% bijtelling in 2019
In 2019 is er wel iets anders aan de hand met de 4% bijtellingscategorie. Deze 4% bijtelling geldt vanaf 2019 namelijk tot een fiscale waarde van € 50.000,-. Als je auto meer dan € 50.000,- (nieuwprijs) kost, dan betaal je over het bedrag boven € 50.000,- 22% bijtelling.
Wij verwachten dat de 4% bijtellingscategorie vanaf 2017 flink in populariteit zal toenemen. Dit komt uiteraard door het aantrekkelijke bijtellingstarief. Deze is maar liefst 18% lager dan het algemene bijtellingstarief van 22%. Aan de andere kant zien we een sterk toegenomen én aantrekkelijker aanbod van elektrische auto’s. Bijv. De BMW i3 heeft afgelopen jaar haar actieradius vergroot. De Renault ZOE komt begin 2017 met een vergrootte actieradius. Maar we verwachten dat veel zakelijke rijders gecharmeerd zullen zijn van de Opel Ampera-e met een actieradius van maar liefst 500+ km (volgens NEDC). Op basis van WLTP (meer praktijkgericht) is het 380km. Opel combineert de Ampera-e met de exterieurgrootte van een Corsa en met het interieur en bagageruimte van een Astra.
Alternatief: Youngtimer
Een alternatief is het zakelijk rijden van een youngtimer. Als een auto ouder is dan 15 jaar, dan is het een youngtimer. In 2016 betaalde u 35% bijtelling en ondanks verschillende berichtgevingen blijft dit 35% in 2017. U betaalt deze bijtelling niet over de nieuwprijs, maar over de dagwaarde (de waarde in het economische verkeer). Dus voor minder dan € 10.000,- kunt u al een mooie youngtimer rijden waarbij elk jaar de bijtelling daalt, omdat de auto minder waard wordt.
Bestelauto’s
Indien u uw bestelauto uitsluitend zakelijk gebruikt, dan kunt u met uw werkgever de 'Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik' indienen. De werkgever hoeft dan geen bijtelling aan u te berekenen. Zelf hoeft u ook geen kilometeradministratie bij te houden. Het zakelijke gebruik van de bestelauto dient u wel aan te kunnen tonen middels bijv. werkbonnen en afspraakbevestigingen.
Indien er zaken wijzigen, zoals: een andere bestelauto of u rijdt toch meer dan 500km, dan dien u dit u dit wel door te geven aan de Belastingdienst.
Motor Rijtuigen Belasting
De wegenbelasting (MRB) blijft voor auto’s met een uitstoot tussen de 1 en 50 gram (voornamelijk plug-in hybride auto’s) onder het “halftarief” gelden. Dat betekent dat u de helft van de wegenbelasting betaalt. Dit voordeel geldt t/m 2020. De overheid probeert hiermee de particulier te interesseren voor plug-in hybride auto’s.
Onbeperkte bijtellingsduur
Auto’s die voor 1 juli 2012 op naam gezet zijn, die hadden een onbeperkte bijtellingsduur (dus geen 60 maanden beperking). Deze onbeperkte duur stopt per 31 december 2018. Deze onbeperkte duur stopte ook als de auto tussentijds van eigenaar was gewisseld (volgens het kentekenbewijs).
Vanaf 2019 wordt voor deze auto’s het bijtellingspercentage bepaalt dat bij de uitstoot hoort.
Deze auto’s hebben dus minimaal 6,5 jaar (78 maanden) hun bijtellingspercentage gehouden. In veel gevallen zijn dit de eerste lichting Opel Ampera’s met 0% bijtelling.
Dit is een bijdrage van Joeri van Dam van LeaseAholic.
Dank aan Jasper Engel en Jan Rolleman voor hun bijdrage.
Bijtelling berekenen
Zelf je bijtelling berekenen? Klik hier.
Geplaatst op: 23-01-2017 15:29