Voorgestelde CO2-uitstoot maatregelen Minister Jetten werken averechts
Datum: 21-04-2023
Het voorgestelde plan om de brandstof duurder te maken en BPM te verdubbelen werkt averechts aldus VZR. Hierdoor moeten miljoenen werkenden meer gaan betalen voor het woon-werkverkeer en veroudert het wagenpark nog verder. Dit rijdt juist de beoogde duurzaamheid in de wielen.
VZR is ervan overtuigd dat naast de landbouw en industrie ook het verkeer een bijdrage moet leveren aan het duurzamer maken van de Nederlandse- en wereldeconomie. Echter, dit moet niet bereikt worden door te bestraffen, zoals de beoogde maatregelen van Minister Jetten voor Klimaat en Energie nu weergeven, maar door juist in positieve zin te stimuleren door te faciliteren in de vorm van subsidies en fiscale regelingen.
Verdubbeling BPM: Averechtse werking
Er wordt gesproken over een verdubbeling van de BPM in 2025. Hierdoor schieten zelfs de compacte auto’s in prijs omhoog. We nemen als voorbeeld een standaard Hyundai i10. Met deze maatregel stijgt de prijs van €17.595 naar €20.238. Het duurder maken van de BPM zorgt er juist voor dat werkenden langer in hun bestaande, vervuilende, auto’s blijven rijden. Het werkt ook de import van gebruikte auto’s in de hand. Het aantal gebruikte auto’s dat geïmporteerd wordt naar Nederland is nu al exponentieel in de afgelopen jaren toegenomen. Oudere vervuilende auto’s worden zo naar Nederland gehaald terwijl de nieuwe schone auto’s in de showrooms zullen blijven staan.
VZR-Voorzitten Jan van Delft: “Nederland is op het gebied van BPM uniek in Europa, maar Nederland is geen eiland. Hoe hoger de BPM, hoe groter het internationale handelsverkeer van auto’s. Dit gaat dus niet werken. De BPM voor elektrische voertuigen moet juist omlaag om zoveel mogelijk van deze auto’s op de Nederlandse wegen te krijgen.”
Hogere brandstofkosten: oneerlijk
Een andere voorgestelde maatregel is per 2024 een verplichting op het mengen van biobrandstof met gewone brandstoffen. Hierdoor wordt een liter brandstof tot wel 10 cent duurder. Met de toch al tekortschietende onbelaste reiskostenvergoeding van € 0,21 per gereden zakelijke kilometer, wordt het tanken voor de meer dan 4,3 miljoen werkende Nederlanders die met hun privéauto voor de baas regelmatig onderweg zijn onbetaalbaar en een veel te grote aanslag op het gezinsbudget.
Jan van Delft: “VZR vindt dit meer dan onwenselijk. De keuze in mobiliteit moet vrij zijn en mag de gemiddelde Nederlander niet beperken door het ondoordacht en daarmee onverstandig duur te maken. Volgens VZR-onderzoek is de auto voor ruim 70 procent van de werkenden een noodzaak om werkzaamheden uit te voeren. Met deze lastenverhogende maatregelen worden modaal verdienende hardwerkende gezinnen het hardst geraakt. Dit kan toch niet de bedoeling zijn”.
Het alternatief: de Variabele bijtelling
Een goed alternatief waar VZR al tijden op aandringt is de variabele bijtelling. Bijtelling wordt betaald door de berijders van zakelijke auto’s, dat zijn er circa 1,3 miljoen op dit moment. Dit zijn ook de veel-rijders met gemiddeld het dubbele aantal jaarlijkse gereden kilometers ten opzichte van de privéauto’s. Het volledig overstappen naar een variabele bijtelling geeft een besparing van 1,2 miljard privékilometers met de auto van de zaak en tevens een potentiële bruto CO2-winst van bijna 200 miljoen kilogram. De inkomsten uit bijtelling gaan in dit scenario met € 142 miljoen omhoog
De resultaten uit de in 2021 gehouden pilot in opdracht van het Ministerie van I&W zijn op al deze punten positief te waarderen. Lees hier het pilotrapport. Jan van Delft adviseert het kabinet om deze mogelijkheid in overweging te nemen.
Deze maatregel, in combinatie met de hiervoor gemaakte opmerkingen, zorgen voor een positieve benadering van de klimaatdoelen die we als maatschappij moeten realiseren.
Geplaatst op: 21-04-2023 11:26